Topptur til Kolsåstoppene

Opplev panoramautsikten over Oslo, Bærum og Oslofjorden fra Kolsåstoppene!

Toppturen består av Nordre Kolsås (379 moh.) og Søndre Kolsås (342 moh), og mellom toppene ligger det idylliske lille Setertjern. Turen starter fra Stein Gård (Stein p-plass) og går langs gamleveien, under høyspentledningen, til du møter blåmerket sti til Nordre Kolås. Følg stien opp en stigning til et lite vann. Ta til høyre i neste stikryss og gå opp til Nordre Kolsås. Her er det fint og ta en stopp og nyte utsikten. Gå deretter ned tilbake til stikrysset og gå sørover til Setertjern og opp til Søndre Kolsås.

Fra toppen av Søndre Kolsås, følg blåmerkingen videre ned fra toppen på sør siden. Det øverste partiet her er bratt, men er delvis tilrettelagt med trapper og gelendre. Stien tar deg ned til en grusvei der du går nordover forbi KIF-hytta og videre på østsiden av toppen tilbake til Stein Gård.

Turtips:

Tips 1: Fra Setertjern anbefales det å ta turen til Gråmagan, en avstikker på ca. 300 meter, sør øst. Her finnes rester av en gammel bygdeborg fra folkevandringstiden. Dette skal være en av fire bygdeborger som befinner seg i Kolsåsmassivet.

Tips 2: Kolsåstoppen har et av de største klatrefeltene i Oslo-området. Hva med å prøve uteklatring? Denne aktiviteten krever utstyr og erfaring.

Tips 3: Deler av Kolsåstoppen ligger innenfor Kolsåstoppen naturreservat som tilhører Kolsås/Dælivann landskapsvernområde.

Særskilte vernebestemmelser:

Områdene disse turtipsene går i er i sin helhet Kolsås/Dælivann landskapsvernområde og Kolsåsstupene naturreservat og Kolsåstoppen naturreservat, med følgende forskrift om vern. Særskilte bestemmelser som gjelder her hele året er:

• I landskapsvernområdet er hule trær, barlind og blåveis fredet. I naturreservatene er all vegetasjon, også døde busker og trær, fredet mot enhver form for skade og ødeleggelse. Sanking av bær og sopp er tillatt.
  • Det er ikke tillatt å gjøre opp ild i naturreservatene.
  • Riding er kun tillatt på veier og anviste stier, sykling er kun tillatt på veier.
  • Det er båndtvang for hund hele året.

Turkart:

Oslo Nordmark 1:50 000 eller Bærumsmarka/Krokskogen (Fossum IF/IL Tyrving) 1:20 000 Koordinater: Kolsåstoppen nordre Ø 0584898 N 6644487

Parkering ved Stein Gård/Stein p-plass, ved riksvei 168.