Edlandsfjellet - nærmeste nabo til Ålgård

Edlandsfjellet ligger sør for Ålgård og er det mest brukte turterrenget i Ålgårds nærområde. Kjører du E39 langs Edlandsvatnet ser du Edlandsfjellet med Neseskogen over på den andre siden av vatnet.
Det er en fjellrygg som strekker seg fra Idland i øst til bortimot Bursfjellet i Time kommune i vest. Området er gjennomskåret av flere daler ...

Når en kjører E-39 langs Edlandsvatnet ser en Edlandsfjellet på andre siden av vatnet. Turen starter fra parkeringsplassen ved Neseskogen. Hit kommer en ved å kjøre Rv-506 fram til Edland, svinger av og kjører Neseveien fram til et lite skogholt og parkeringsplass på høyre side av veien.
På vei ned Fylljingsdalen passerer vi enda et landemerke. En stor stein kalt Gjøasteinen ruver i terrenget og setter fantasien i sving for hvordan steinen har landet akkurat her. Snart er vi nede på kjerreveien igjen og turen går mot slutten. Hele runden er på 6,2 kilometer. Uten pause klarer du å gå turen på snaue to timer, mens en bruker lett tre timer om en tar det med ro underveis og på toppen.