Kyststien Fossing-Helle

• Sesong: Mar - nov

Kyststien i Kragerø kommune går fra Fossing ved grensa til Bamble og til Ellingsvik ved grensa til Agder. Hele turen er på ca 49,7 km.

Vi har valgt å dele denne opp i 5 etapper, først fra Fossing til Helle, fra Helle til Kragerø. Der etter fra Stabbestad til Myraveien og fra Myraveien til Stangnes og til slutt en liten bit fra Stangnes til Ellingsvik. Turbeskrivelsen er i denne retningen, men det er fullt mulig å gå den andre veien eller velge enda korter distanser.

Stien starter på grensa til Bamble kommune. Mitt på brua mellom kommunen. Stien følger veien ca 1,2 km og tar til venstre inn på Mørkvikveien og følger denne ca 700 m og tar til høyre. Her går den i skogen og noen steder ned til sjøen. Du passerer Barmsøyveien og går frem til Stavnesveien og tar til høyre og følger denne til skilt til Valsund, her går stien på fin sti i skogen blant mange gamle trær. Etter hvert passeres Skippervikveien og fortsetter i skogen frem til Soppekilesveien. Her går stien ned til sjøen og følger denne på en fin steinsatt sti. Når du kommer til første hytte, går stien oppe i lia og ned på andre siden. Her kan du ta en avstikker til Hegrefjell med fantastisk utsikt over Kragerøs skjærgård. Turen til Hegefjell er ca 2km tur/retur. Stien fortsetter langs sjøen frem til en passerer veien til Borteid. Der går stien gjennom skogen frem til avkjøringen til vestre Borteid. Her tar du til høyre og følger veien ca 250 m og tar til venstre ved Fossingveien 111. Her følger du grusveien oppover lia til du kommer til et skilt med kyststi. Når du har gått i ca 10 min, kommer du til en plass hvor det er hengt opp tau, ta en tur opp her. Den heter Jansknuten. Det er fantastisk utsikt utover Kragerøfjorden og Hellefjorden. Det er en liten hytte her som tilhører fuglevenner. Stien fortsetter først ned en li og opp på andre siden, her passere du smale og spennende partier. Stien fortsetter frem til Damveien, og passerer noen store rør på en bro og tar ned til venstre. Fortsett til Fossingveien og ta til høyre og gå til Coop Ekstra Helle. Hele turen er på ca 18 km.

Det er lite med parkeringsplasser. Mulig å parker ved Fossing Sørsmolt og ved Ekstra på Helle. Ellers er det mulig langs veien noen steder, men det må ikke parkes slik at det er til hinder.

Det går buss fra Helle til Fossing. Sjekk rutetabellen.