En fin tur i gammel skog inn til en gammel boplass. Allmenningskoia Baståskoia ble satt opp på stedet rundt 1920 og var da en spesielt stor og godt innrettet koie for sin tid.

Dette er en umerket tur. Fra parkeringen følger du stien som går inn i skogen langs steingjerde på jordet. Ta til høyre ved enden av jordet. Følg stien i 700 meter til stidele og ta stien til venstre og følg denne til du skimter Baståskoia på høyre hånd. Den ble satt opp på 1920-tallet. Tømmerkoia kunne romme 14 mann; den hadde stort vindu, skikkelig golv, komfyr, skap, solide sengebrisker og god ventilasjon. Stallen hadde plass til hele seks hester. Gå sørover gjennom gressvollen og ut på stien. Følg denne til vegen. Ta til høyre og inn igjen på ny sti nesten med en gang. Følg stien nordover til du treffer på stien du gikk i starten. Følg denne tilbake til parkeringen.

Kjør Rokosjøvegen fra Løten sentrum mot Rokosjøen. Etter ca. 3 km tar du av til høyre i Veakrysset og kjører til Vollmo. Ta til høyre og til venstre igjen inn på Grønsvevegen etter 300 meter. Fra krysset er det ca. 800 meter til parkering på snuplass på toppen av bakken.