Baståskoia

Publisert av: Hamar og Hedemarken Turistforening

NB - turen er lagt om pr 09 juni!
Dette er post 6 i "10 turposter i Løten" i 2020.

Dette gjelder for sesongen 2020: HOLD AVSTAND – både på turene og på postene. Rast gjerne mellom postene. Hold deg oppdatert på helsemyndighetenes råd enten du er frisk, syk eller i karantene.Denne sesongen har vi ikke stifteklemmer (av smittehensyn), så ta med egen blyant/penn og noter koden, eller bruk digital løsning DNT SjekkUT.

Ny beskrivelse: Fra parkeringen følger du blå bånd inn i skogen. Etter ca 150 meter kommer du til et stikryss og tar til høyre. Fin skog og noe vekslende sti men følg merkingen med tynne blå bånd. Når du har gått ca 400 meter skimter du et jorde, der tar du til venstre på stien som går innenfor jordet. Følg stien i 700 meter til stidele og ta stien til venstre og følg denne til du skimter Baståskoia på høyre hånd. Du kommer ut på en åpen voll med gamle bygninger (boplasser), og her finner du posten. Gå sørover over vollen og ut på stien. Følg denne til vegen. Ta til høyre og inn igjen på ny sti nesten med en gang. Følg stien nordover til du treffer på stien du fulgte på veg til posten. Følg denne stien tilbake til bilen.

For å komme hit kjører du Rokosjøvegen mot Rokosjøen til du kommer til Veakrysset. Der svinger du av mot Vollmo og kjører til Vollmokrysset. Ta til høyre og til venstre igjen etter 300 meter. Fra krysset er det ca. 600 meter til en liten parkeringsplass der hvor høyspentledningen krysser Grønsvevegen.