Lavterskeltur til Galtetjønn i Siljan (Rullestolvennlig)

Fra parkeringsplassen følger du grusveien innover mot Galtetjønn. Før Galtetjønn kommer du til Rubensplass, det er en fin opparbeidet bålplass der bekken renner ut i Galten. Turen er ca 1 km hver vei og foregår i småkupert skogsterreng. Ved Galtetjern er det fiskebrygge tilpasset rullestolbrukere.

Fra parkeringa stiger det litt til man er forbi bommen som har passering for rullestolbrukere. Etter dette går det slakt nedover mot Galtetjern. Slik sett vil det være litt motbakker på turen tilbake, bruker en manuell rullestol vil det være en fordel med en hjelper eller sterke armer.

Alternativt kan man også gjøre dette til en rundtur ved å gå rundt Galtetjern og komme ut igjen Holtesletta. Derifra er det ca 300 m langs hovedveien tilbake til parkering.

Utgangspunkt: Solvika

Løype: Skiltet. Fra parkeringsplassen følger du grusveien innover mot Galtetjønn. Like før Galtetjønn kommer du til ”Rubensplass”, en flott gapahuk tilpasset rullestolbrukere. Ved Galtetjønn er det fiskebrygge tilpasset rullestolbrukere.

Lengde: 1 km hver vei.

Terreng: Fra parkeringa stiger det litt til man er forbi bommen som har passering for rullestolbrukere. Etter dette går det slakt nedover mot Galtetjønn. Fint mulig med manuell rullestol, men burde ha hjelper på tilbakeveien.

Dekke: Grusvei. Kan bli sølete ved regnvær.

Høydeforskjell: 21m.

Kjør retning Siljan. Når du passer et vatn på venstre side kommer du straks til Solvika kafe. Kjør inn her til stor parkering på baksiden.