Topptur til Snota fra Trollheimshytta

• Svært krevende fottur
  • Sesong: Jul - sep

Trollheimen byr på mange fine toppturopplevelser og noen hevder at turen opp til Snota (1669 moh.) er en av Norges mektigste toppturer. Snota er det mest markerte og vel det vakreste fjellmassivet i Trollheimen. Toppen vender eggen og stupene mot Folldalen. Dette gir Snota en karakteristisk og lett gjenkjennelig profil.

Følg merket sti fra Trollheimshytta mot sør noen hundre meter til helårsbrua over Slettåa, så nordvestover vel en kilometer til helårsbrua over Folda. Ca. 300 m etter brua tar stien oppover bjørke- og furuskogsterrenget til Aksla. Merkingen går i slakt terreng mot vest innover Bovasshøgda og tar en kneik ned til dalen ved Bossvatnet.

Fra Bossvatnet sikter vardinga seg innover mot høyresida av Snotamassivet. Stien tar opp til venstre der stien mot Gråhaugen tar rett frem, og kommer opp av skogen. Etter et par kneiker dreier stien tilbake mot sørøst oppover fine sva og når opp til en flott utsikt utover Folldalen. Vardinga dreier vestover igjen, først flatt i et variert og fint småkupert terreng med vatn og bekker, så brattere opp snøramper mot breen innunder toppen.

Snøforholdene på breen varierer og snøfattige år kan det være sprekker på toppen der stien krysser over. Vær spesielt oppmerksom når det er dårlig sikt. Merkaruta går over snøen innunder nordsida av ryggen som deler breen. Fra øverst på denne ryggen retter merkinga seg inn mot tjønna ved foten av Litl-snota. Herfra tar vardinga mot sør opp ryggen, først bratt, siden slakere mot toppen og fram til en fantastisk utsikt.

Turkart Trollheimen 1:50 000, Norge-serien 10084 Surnadal 1:50 000

Trollheimshytta ligger veiløst midt i hjertet av Trollheimen. Det er merket rute fra de to nabohyttene Gjevilvasshytta og Jøldalshytta. Korteste atkomst til Trollheimshytta er fra Gråsjøen. Følg Fv 65 mot Surnadal, ta av ved Kvammen og kjør bomveien mot Folldalen. Parkering ved Gråsjøen. Herfra er det merket rute til Trollheimshytta.