Topptur til Trollhetta fra Trollheimshytta

• Svært krevende fottur
  • Sesong: Jul - sep

Med sitt karakteriske "hakk" kranser det mektige fjellmassivet Trollhetta den djupe botnen ned mot Svartådalen med det intenst blå, ofte delvis islagte tjernet Trollauget, 600 svimlende meter under de høyeste partiene. Botnen kalles Litlhelvete. Turen til Trollhetta er lang og krevende med store høydeforskjeller, men du får godt betalt for innsatsen i form av spektakulære naturopplevelser.

Turen over Trollhetta følger den merkede ruta som går mellom de to turisthyttene Jøldalshytta og Trollheimshytta og kan enten tas som en del av "Trekanten", den klassiske rundturen i Trollheimen, eller som en selvstendig tur fra en av hyttene. I dette turforslaget tar vi for oss turen fra Trollheimshytta, og til midttoppen av Trollhetta.

Følg merkinga mot Jøldalshytta gjennom furuskogen i Svartåmoen naturreservat, og ned om brua over Svartåa. Vel over brua, tar du til høyre i stikrysset, og følger merkinga videre i retning Jøldalshytta. Herifra følges stien og merkinga videre hele veien til Stortoppen på Trollhetta på 1616 moh. Stort sett går stien i lettgått løsmasse og ur, men det er også noen partier med mer ustødig storsteinsur.

Utsikten er vid fra det store topplatået, og man kan også se rett ned mot Svartådalen og Trolløyet. Det er 3 toppunkt på Trollhetta, så det er mulig å ta seg videre til Midttoppen (1596 moh.) og østoppen Det er to km videre over Midttoppen og fram til Østtoppen (1522 moh.). Det er luftige partier, og i ura må du sette beina forsiktig. Ura er bratt, stor og løs, og kan være sleip i regnvær.

Nedstiginga tilbake mot Trolheimshytta går samme vei som opp. Turen ned er drøy for knærne, men utsikten utover Folldalen og Snota, Neådalssnota og alle de andre toppene er magisk på godværsdager.

Buss fra Trondheim mot Surnadal. Gå av bussen ved Kvammen, drosje til Gråsjøen. Ev. med bil langs Rv 65, ta av ved Kvammen (ved kommunegrensen Rindal - Surnadal) hvor det er skiltet Trollheimshytta, videre til Gråsjøen (helårsvei). Herfra 16 km inn til hytta.