Krokheia - Kragerø

• Krevende fottur
  • Sesong: Mai - nov

Kragerø Turlag har merket en tur fra Jambakkmyra ved turisthytta og til Kragerø.

Turen starter ved parkeringen ved Fikkjebakke. Her går det en sti via Løken til Jambakkmyra ca 2,3 km. Her er det merket Brynemo til høyre. Det er også mulig å gå bilveien ca 3,3 km. Når veien er åpen kan det kjøres med bil til Jambakkmyra. Bompenger kr. 30.- Når du går via Løken så kan du etter ca 200 meter ta til høyre mot Brynemo, da kommer du inn på stien fra Jambakkmyra etter ca 1,5 km. Hvis du starter ved Jambakkmyra går stien over knutene i lett gått terreng og frem til stikrysset fra Fikkjebakke.

Her går stien ned til Brynemo og Heglandsveien, ta til venstre og etter ca 500 m ta til høyre og under E 18. Stien går opp lia og en passerer et kryss hvor det er mulige for en avstikker ca 170 m til (Kula) Kulekollen. Stien går over et utsiktspunkt, Revåsen. Her går stien ned forbi Skauen-gården og Ambutjenna og over åsen til Rinde, der stien møter riksveien. Denne må krysses og gå til venstre ca 200 og deretter til høyre, stien går videre over åsen til Lyngdalsveien. Her går stien opp lia, og på toppen er det en liten avstikker til Kjerrkollen ca 100 meter. Ned fra Kjerrkollen er det en traktorvei. Nede ved avstikkeren til Grønåstjenna ca 100 meter går den over til sti igjen mot Lun og videre forbi Kopphammeren til Mian. Så følges veien fra Mian og etter et stykke går en sti til venstre, her er det bratt ned til Åtangveien. Følg veien til Kammerfossveien og ta av til høyre før en gammel jernbaneundergang. Stien går gjennom et hyttefelt og til Haugstranda og opp lia til Sjåen. På vei opp her passeres anviserplassen for den gamle skytebanen ved siden av restene av Sjåkollen eller «selvmordsbakken» som den ble kalt. Stien går en runde og ned lia og til en tidligere Rutilgruve. Stien går over Lindvikskollen og til Storkollen, hvor det er en avstikker ca 100 m ut til et fantastisk utsiktspunkt mot Kragerø og skjærgården. Stien går ned til svingen i Storkollveien, hvor stien stopper. Løypa er merket med blått. Hele turen er på ca 20 km og tar ca 7,5 timer uten pauser.

Turen kan deles opp i kortere etapper hvis ønskelig.

Kjør fylkesvei 256 fra Sannidal mot Neslandsvatn, ved Fikkjebakke industriområde ta til høyre ved skiltet til Turisthytta. Etter ca 100 m ta til høyre før anleggsfirma Leif Øygarden og kjør ca 400 meter, her er det parkering.