Ypsilon - Hamborgstrømpaviljongen og De Eldres vei

Turen går fra Ypsilon gangbro på Bragernes i Drammen sentrum og via Hamborgstrømpaviljongen/Hamborgstrømskogen og Jøssingkollen til De Eldres Vei i Bragernesåsen og så ned til Bragernes kirke i sentrum. Ruta går for det meste på grusvei. Turen starter sentralt i byen, går gjennom parken, forbi sykehuset og inn på gangveien opp til Undersrud. Så svinger man av mot Hamborgstrømpaviljongen, og runder denne på vei opp og forbi den nedlagte Jøssingkollen hoppbakke. Hamborgstrømpaviljongen var opprinnelig et serveringssted i Hamborgstrømskogen, og var et samlingspunkt under krigen,( da dette var et utested tyskerne ikke besøkte) når folk skulle ha seg en dram og en svingom. I 2013 fikk DNT Drammen og Omegn bruksrett til hytta av Drammen kommune, og hytta fungerer nå som en ubetjent DNT hytte. Fortsett på Thurmannsvei og til, eller forbi Åspaviljongen (serveringssted i helgene), her kan du fortsette ned De Eldres Vei. Turen ender bak Bragernes kirke hvor man kan fortsette ned til Bragernes torg. Underveis kan du ta mange avstikkere og gjøre turen lenger om du ønsker.

Alle transportmuligheter i byen, med buss fra Bragernes torg, Strømsø torg og rutebilstasjon. Tog fra Drammen togstasjon. Ypsilon bru ligger bare ca 15 minutters gange unna disse.