Spektakulær tur til Hovlandsnuten og Årbakka

• Sesong: Mai - okt

Med kun halvannen times gange fra parkeringsplass får du på Hovlandnuten spektakulær utsikt over Sunnhordaland og Bjørnafjordbassenget.

Denne flotte turen startet på parkeringsplassen på Skaret. Derfra følger du traktorveien en halvtime til du kommer til Vasstølen. Her er det gapahuk, grill, benk og teltplass. Gå på venstre siden av Vasstøltjørna. Der ser du et skilt. Ta til venstre og gå oppover Sandlopeskaret. Fra Vasstølen til toppen av Hovlandsnuten er det 3 kilometer å gå og det tar en god times tid. Følg stien til toppen. På Hovlandnuten har du vidt utsyn i alle retninger. Turen videre går sørover og ned Svinadalen. Du kommer så ned i skogen hvor det er en del trær felt av tidligere stormer. Følg stien til du kommer ned på grusvei. Vis hensyn til grunneier. Så kommer du ned til bilvei og Årbakka.

Skal du gå denne turen er det greit å ha to biler, en parkert ved Årbakka og én ved Skaret.

Ta av rv 49 ved Lunde og køyr ca. 5 km sørover. Start turen frå p-plassen på Skaret.

Bussforbindelse fra Våge, se www.en-tur.no for oversikt kollektivtilbud.