Treriksrøysa Pasvikdalen

En relativt enkel tur når du først har kommet frem til utgangspunktet. Turen går langs/i grensegaten mot Russland i ca. 5 km opp til Treriksrøysa. Bli ikke overrasket om du møter på en vennlig grønnkledt grensesoldat som informerer om ferdsel i grenseland - denne balansen er egentlig turens hovedformål. Ikke forvent stor utsikt underveis, men man går hele tiden og føler på nærheten til den store Naboen i øst.
Turen går på godt tråkket sti hele veien, med gode klopper der det trengs. De siste 500-1000 m går stien i mer steinet terreng og med noe stigning, som er litt mer krevende, men her har du valget om å følge stien ut i grensegaten hvor det er langt lettere å gå (men ikke tråkk over midten..). På toppen har man flott utsikt over tretoppene og ser grensegatene i tre retninger, også treffer du nok igjen et par pratsomme og imøtekommende grensevakter. Så har du valget mellom å gå tilbake - eller stupe på frifot dypere inn i de finsk/norske (men for all del ikke /russiske) skoger.

Turen går igjennom den flotte nasjonalparken Øvre Pasvik. Det største gjenværende urskogsområdet i Norge ligger i Øvre Pasvik. Verneformålet er å bevare urskogen, samt vegetasjon og arter som lever her. Under nyttige lenker finnes mer informasjon om Øvre Pasvik nasjonalpark.

Følg veien oppover Pasvikdalen og ta av ved Gjøkåsen grensestasjon ca 2 km før veien slutter ved Nyrud. Herfra følger du skogsveien innover i bortimot 2 mil (45-60 min) til du kommer til en parkeringsplass med info og veiledning for turen.
Total kjøre tid ca 2,5-3 timer hver vei fra Kirkenes. Vær obs på at de siste 16 km kjører man langs en skogsbilvei som til tider (og i vårløsning) kan være ganske så dårlig.

Svært sparsom kollektivtilbud til Pasvik, og ingen helt inn til Nyrud.