Fottur fra Movatn til flyvraket ved Hansakollen i Nordmarka

Dra på en historisk tur og opplev flyvraket fra andre verdenskrig, midt i Nordmarka!

2. juli 1942 krasjet et tysk Dornier DO17-fly i Hansakollen. Restene finner du fortsatt, kun et lite stykke fra Movatn. Dette er en kort tur på 2,4 kilometer, en vei.

Turen starter fra Movatn stasjon hvor du går til venstre og følger Movassbakken som går inn i Sørbråtveien til du kommer til idrettsplassen. Ta til høyre etter idrettsplassen inn på Rundmyrveien og følg denne helt til den slutter, forbi snuplassen og til skogkanten. Hele veien til flyvraket går på umerket sti herfra. Ta stien til venstre der Rundmyrveien slutter og gå vestover. Følg denne noen meter og ta til høyre i første stikryss. Dette kommer veldig raskt. Du vil passere to små broer på denne stien. Da er du på rett vei!

Fortsett vestover til neste stikryss hvor du tar til høyre. Obs, denne stien kan komme litt brått på og kan være vanskelig å se. Herfra blir det en stigning oppover og du går nordover slik at du er øst for Hansakollen. Du går nå inn i en vakker skog, passerer en liten myr og vips dukker flyvraket fra andre verdenskrig opp.

NB: Vi gjør oppmerksom på at vrakrestene ikke må røres, flyttes på, eller tas med hjem. På denne måten bevarer vi minnestedet og lar andre oppleve det historiske flyvraket i Nordmarka.

Om du ønsker å forlenge turen anbefales det å gå rundt Hansakollen til den gamle hesteveien vest for Hansakollen og opp på Gaupekollen som har en fantastisk utsikt over Oslo og Nordmarka.