Topptur på ski: Fingersida.

• Krevende skitur
  • Sesong: Nov - apr

Fra Kolåstindhytta er Fingeren (1288 m) åpenbart turmål der den står provoserende stolt nordvest for hytta. Vinterstid en utmerket skitur, men da bare til foten av topp-pinnakkelen. Dette er en av de første sidene i området som får skiføre.

Turen er utsatt ved skredstørrelse 3, eller ved varsling om vedvarende svake lag i sør og vest.

Turen starter fra Kolåstindhytta eller fra Standalhytta. Gå forbi hyttefeltet og opp lia mot vest til Bjønnanakken, og følg flata over her. Hold god avstand til den bratte siden mot Noklane. Følg ryggen til ca 800 moh. Herfra legges kursen til venstre, rett mot Fingeren. De neste 150 meterne er rutens mest skredutsatte parti. Jevn stigning opp til foten av Fingeren.

Vel oppe er det god plass på østsida, trangt helt oppe på kanten. Artig rangling på egga inntil selve foten av Fingeren, bruk gjerne stegjern og isøks. Skringsbehov hvis man vil klatre helt til toppen.

Retur samme vei som turen opp. Alternativ nedkjøring lenger sør i siden der man kommer tettere på store utløpsoner.

Parkering nede ved veien på Standaleidet, eller fra Kolåstindhytta.