Buldring i Kuvauen

I og rundt badestranda på Kuvauen er det en rekke små klipper som har vært hyppig besøkt av buldrere/klatrere fra 90-tallet frem til idag. Feltet ble ferdig utviklet på begynnelsen av 2000-tallet og rommer idag drøye 80 buldreproblemer av variert vanskelighetsgrad.

Feltet har mange sektorer. De mest kjente er Parkeringsveggen, Doveggen (Smibakken), Soiltaireveggen, Svenskeberget, Slopersteinen, Klippen i høyden, Eggen bak båten og 100m-skogen. Mindre etablerte og mindre kjente buldremuligheter er det i nyere sektorer som Hjørnet ved bua, Parabolveggen og Kråkvika.

Pr februar 2014 er noen av sektorene litt gjengrodd og trenger litt småpussing og rydding av enkelte innsteg. De fleste sektorene er velholdte. Parkeringsveggen kan ha en del mygg i klekkinga tidlig på sommeren.

Området er veldig idyllisk og flott for å kombinere buldring med bading, soling, strandliv, camping/teltovernatting, fiske og båtliv. Området er meget barnevennlig med langrunne badestrender og veldig oversiktlig. Du kommer helt ned med barnevogn.

Kjør fra Fredrikstad mot Hvaler. Ta til høyre ved bratte bakke (skiltet Utgårdskilen) noen hundre meter etter kolonialbutikkene på Ødegården. Følg veien ca 3,5-4km, ta til høyre (skiltet Papperhavn) ved en rød låve. Kjør 2-3 km, forbi vauerkilen og en km til, se etter et lite skilt på venstre hånd (Kuvauen). Parker på offentlig parkering der og følg merket sti ned til Kuvauen.