Tur til Brushytten fra Fløibanen øvre stasjon

Med Fløyen som utgangspunkt har man et eldorado av turmuligheter. Dette turforslaget viser vei på den mest brukte og tilgjengelige turveien opp til Brushytten, som er mulig å gjennomføre både til fots, med barnevogn, sykkel og rullestol. Det er en del stigning på turen, men dette blir belønnet med nydelig utsikt flere steder underveis.

Turen starter fra øvre stasjon på Fløyen. Ved informasjonshytten tar man til venstre mot Fløysletten. Man følger grusveien slakt oppover, og ser lekeapparater nede på Fløysletten til venstre for grusveien. I veikrysset tar man til høyre mot Rundemanen. Denne veien følger man helt til Brushytten.

Ved Brushytten er det varmestue, kiosk og toalett. Deltar du i Ti på hjul 2024, er det her du sjekker inn i UT-appen og du har besøkt ett av ti turmål.

Turen nedover går samme vei som man kom, tilbake til Fløyen. Ønsker man ikke å ta Fløibanen ned igjen er det flere veier og stier å velge mellom ned igjen til sentrum.

Beskrivelse av tilgjengelighet:
Tilgjengeligheten ble kartlagt i 2022 av Bergen og Hordaland Turlag (Det ble brukt manuell og elektrisk rullestol).

Utforming av turveien:
Dette er en krevende tur med manuell rullestol, særlig på grunn av varierende kvalitet på grus i kombinasjon med stigning, selv om stigningen aldri er over 10 grader.

Etter stykke etter Fløysletten og krysset man har tatt til høyre i, kommer man til en krapp sving mot venstre hvor innersvingen har såpass mye tverrfall og stigning at det anbefales å holde yttersvingen. Stigningen innerst i svingen er over 10 grader, mens stigningen ytterst er ca. 7-8 grader. Like etter kommer det en sving til, denne mot høyre, hvor det også er viktig å holde godt i yttersving av samme grunn. Se bilder.

Mot Brushytten er det noen flatere partier, men mest stigning. Ingen bakker har over ti grader stigning, men kvaliteten på grusen er varierende. For det meste er underlaget fast, selv når det er innslag av grovere grus og ujevnheter. Det er noen partier med litt løsere grus. Da kan selv fem grader stigning være slitsomt. Kvaliteten på grusen vil variere, det kommer an på vær og vedlikehold. Når turen ble testet av rullestolbrukere var veien frem til Brushytten preget av flere dårlige partier hvor noe av den faste grusen hadde regnet bort, med grov og ujevn og til dels løs grus, men aldri så løs grus at man ble stående fast og spinne.

For spreke og erfarne rullestolbrukere, som er vant til turer i forholdsvis bratt og svingete vestlandsterreng, er det mulig å gjennomføre turen alene, men man må være forberedt på at det er en krevende tur uten hjelp, bruke hansker med godt grep for ikke å svi fingrene og få blemmer på vei ned igjen, og gjerne ha med niste/drikke på turen. Det er noen erfarne rullestolbrukere som har testet turen alene og fått det til, men det var tungt og tok tid oppover. De fleste med manuell rullestol vil trenge dyttehjelp på grunn av mye bakker, og til dels løs grus. Elektriske rullestoler må være beregnet på utebruk og takle grus av varierende kvalitet. Permobil x850, minicrosser og lignende klarer disse turene fint, men pass på at rullestolen er ladet før turen for å være sikker på å ikke gå tom for batteri. Kjenn stolen din, og egne kjøreferdigheter godt.

Trille ned igjen til sentrum? Fra Fløyen og ned til sentrum er det fin og jevn asfalt, når man følger asfaltveien ned til Skansemyren idrettsplass. Det er en del svinger også her, og bakker hele veien, så man trenger hansker med godt grep dersom man har manuell rullestol. Videre fra Skansemyren fortsetter man på Skansemyrsveien til man kommer til der Fjellveien går. Der fortsetter man ned Skansebakken og runder svingen nedover mot venstre der denne går over i Skanselien. Ved den gamle brannstasjonen og Skansedammen tar man til høyre til veien "Øvre Blekeveien", før man fortsetter første vei nedover til venstre ned "Søndre Blekeveien". Her fortsetter man å velge den veien som går nedover hele veien, hvor veien svinger seg helt ned igjen til nedre Fløibanestasjon. Helt på slutten like før siste sving ned til nedre Fløibanestasjon er det brostein kombinert med at den siste bakken har et kort strekk med 11-13 graders stigning, mens store deler av bakken har 10 graders stigning. Dette er det greit å være obs på.

Hindringer:
Det er rampe inn til Brushytten. Det er også HC-toalett, men her er det trangt da et stellebord er plassert ved døren, slik at det er liten/ingen snusirkel for el-rullestoler.

Turen er frarådet for alle på hjul dersom det er fare for snø/is.

Ledelinjer/føringskant:
Det er gode ledelinjer i form av kontrast mellom turvei og vegetasjon på sidene, men det en del kryss og veier som kommer inn fra siden som skaper brudd i ledelinje.

Skilting/merking og informasjon:
Det er godt skiltet i turområdet, hovedsakelig med grønne skilt med hvit skrift.

Hvileplasser:
Det er flere benker underveis på turen. Avstand mellom de er ikke kartlagt.

Belysning:
Det er ikke belysning på turen.

Toalett:
Det er gratis toaletter bak Fløistuen kafé, samt ved Brushytten.

Tilbakemelding eller innspill?
Har du gått denne turen og funnet forhold som du mener burde forbedres, ta kontakt med Bergen kommune som har ansvar for vedlikehold av veien. Er det mangler eller feil i denne turbeskrivelsen vil vi gjerne gjøre informasjonen bedre. Gi tilbakemelding til Bergen og Hordaland Turlag på bht@dnt.no så skal vi se på det.

HC-parkering ved Fløibanens nedre stasjon. Det er parkeringshus på Bryggen ca 300 meter unna nedre stasjon.

Begynn turen med å ta Fløibanen fra Bergen sentrum. Korteste busstopp til stasjonen er fra Bryggen eller Torget.