Langmyra på Veståsen (635 moh)

• 1 time
  • Sesong: Apr - sep

Dette er en flat sti som går i fint skogsterreng, og du kan velge om de går hele turen eller til kassa og snu. Langmyra ligger på setervegen til Vestersetrene midt mellom Mæhlumsetra og Akksjøen.

Går du fra Akksjøen, følg blåmerket sti opp til Varphøgda og videre nedover til Langmyra.

Det ble bygget gapahuk ved Langmyra høsten 2018...

Det er to måter å komme til posten. I begge tilfeller kjører du opp skogsbilvegen fra Mæhlum (selvbetjeningsbom). Denne tar av fra fylkesvei 245 (Jevnakervegen) ca 3 km syd for Dokka.Du har to muligheter:1: Du kan parkere ved Mæhlumseter og følge setervegen merket mot Vestersetrene og DNTs blåmerker bortover Smaltjernsvegen, ta av til venstre etter ca 400 meter og følg samme merking i lett skogsterreng til posten. Flat sti som er lite utfordrende. Ca 1,2 km.

Den andre muligheten er å kjøre videre til Akksjøen og derfra følge setervegen med DNTs skilting "Til bygda" og blåmerking, først et par hundre meter oppover hyttevegen (bilveg) og deretter inn til høgre. Det er etter hvert en liten stigning opp til Varphøgda før det igjen går litt nedover til Langmyra.Selv med disse bakkene må turen betegnes som lite utfordrende.