Fottur til Kjelatind fra Haukeliseter

Kjelatind (1476 m.o.h.) er lett å få øye på i sin ensomme majestet. Toppen er godt synlig fra stuevinduet på Haukeliseter, og der den markerer enden på Kjelavatn i vest.

Turen starter med å følge merket sti fra Haukeliseter langsmed Ståvatn. Etter omtrent 1 kilometer møter stien grusveien ved demningen. Følg grusveien inn til Ståvassdammen. Fortsett på merket sti mot Holmavatn, forbi Kisteelvi, langsmed Kjelavatn, og mot Vassdalen. Denne turen går i relativt flatt og lettgått terreng.

Etter omtrent 4 kilometer kommer du til en bro som du skal gå over. Fortsett omtrent 1 kilometer til før stien deler seg i to. Herfra skal du ta av stien og starte stigningen mot toppen som du nå har på din venstre hånd.

Det er ikke merket sti til toppen, men du har god utsikt mot toppunktet hele veien. Det er ingen "riktig" vei til toppen, annet enn at man følger vestsiden av fjellet oppover.

Toppen er markert med en toppvarde, og gir god oversikt over Ryfylkeheiene.

Turen går tilbake samme vei.

E134 over Haukelifjell.

Parkering: på Haukeliseter fjellstue (gratis for overnattende gjester/ 100 kroner for øvrige). Alternativ parkering i veilommer langs veien.

Ladestasjon for el-biler tilgjengelig på Haukeliseter fjellstue.

Haukeliekspressen har daglige avganger fra Oslo, Bergen og Haugesund, med korresponderende bussruter til Kristiansand og Stavanger. Busstopp på Haukeliseter fjellstue.

Ta bussen til fjells og bli belønnet med Grønt kort.