Høgåsen og Langvatn

Publisert av: Øysteins turside

3 timer, 30 minutter
    Hele året

Skogsturen begynner ved en liten parkeringsplass langs med Trangsrudvegen. Der går en godt merket og oppgått sti inn i skogen. Etter å ha et lite stykke i et lett terreng på en fin sti kommer man til den gamle finneboplassen Myrvika. Der er det hus, låve, stabbur og flere mindre bygninger. Flere skilt forteller om aktiviteten på plassen. Derfra går stien videre mot Høgåssetertjern og Høgåsseter, en eldre boplass bebodd fram til 1980-tallet. En skogsvei følges et lite stykke til en sti som går over Høgåsen. Oppe på Høgåsen er det et utsiktspunkt som kalles Danseberget. Der er det fantastisk utsikt vestover helt til Romeriksåsene og Nordmarka.

Stien går litt tilbake for så å gå over åsen. Noen steder i stien er det myrlendt, så godt fottøy er å anbefale. Stien går bratt ned på baksiden av Høgåsen til Langvatn. Der går stien et stykke langs vannet på lange klopper fram til en fin gapahuk med utsikt utover Langvatn. Fra gapahuken går stien over ei hengebru og inn i skogen og opp til en annen gammel finneboplass som heter Langvasslia. Langvasslia er fordelt på flere små plasser oppover lia merket med skilt, til den største som ligger øverst. Der er det godt bevarte rester etter en jordkjeller med steinvegger. Stien dit er skiltet. Derfra følges høydedraget ned til Langvatn gjennom en fin furuskog ispedd grantrær. Vel nede ved Langvatn går stien forbi Nes Villmarksforum, et kurs og konferansested som ligger inntil vannet. Langvatn byr på fine bade- og fiskemuligheter. Etter å ha et lite stykke langs vannet kommer man tilbake til Trangsrudvegen.

Fra Årnes følges Svareverudvegen og Skredsrudvegen mot Sagstusjøen. Der går Trangsrudvegen opp som kjøres fram til den lille parkeringsplassen som har plass til 5-6 biler.

Adkomst med offentlig transport

Ingen kollektivtransport opp Trangsrudvegen, så det blir langt å gå.