Badjeolbmáidgeddi/ Bártnagieddi/ Fjellfinnvollen.

• Sesong: Jun - okt

Denne turen har to startpunkt, men sporet på kartet er fra Idretshallen i Oldedalen.

Fra startpunkt Idrettshallen i Olderdalen sentrum er løypen du bør velge om du tar turen om våren. Denne stien følger en gammel rydningsvei. Denne blir tidligere bar på våren. Når dere kommer på det vi kaller for Dalbakken forlater dere rydningsveien og benytter en tørr fin sti langs kanten av Dalbakken til ei bru over Olderdalselva. Videre følges stien over noen kloppeganger, gjennom en skogsti til dere ser turkassen til Olderdalen Rundt. Der møter vi også traseen fra Olderdalen kirkegård. Følg naturstien til venstre og gå 2,5 km til Bártnagieddi.

Lang hele ruta på begge sider av elva passerer vi mange gamle samiske og kvenske kulturminner.

På Dalbakken har det vært bosetning i flere hundre år. De siste flyttet derfra i 1878. Dalbakken forsynte også folk i bygda med torv til brensel i mange år. Det kunne til tider være meget folksomt på myrene under dette arbeidet. Der traseen fra kirkegården og idrettshallen møtes står Hestestein. Ved denne steinen hadde Juuso-familien sitt sommerbosted fram til 1955.

Kjør inn til Olderdalen, og velg startpunkt fra idretshallen, eller fra Kirkegården.