Olsokfjellet via Holefjellet fra Laksevåg

Olsokfjellet ligger like ved Damsgårdsfjellet, så disse to fjellene er flott å kombinere. Start turen ved å gå opp veien "Øvre Holen" mellom hus nr. 34 og 36. Følg denne stien opp åskammen over Rundetoppen til Holefjellet. Litt videre kommer man til et stiskille, ta mot venstre og man kommer inn på tydelig sti (7-fjellstraséstien). Følg denne ned i Skaret. Velg stien til høyre i skaret mot Nordnæsdalen i ca. 300 meter. Ta opp stien mot venstre og følg denne til du er på toppen av Olsokfjellet 354 m.o.h. Følg stien videre (mot nordøst) og velg sti mot venstre i stiskille. Snart er du toppen av Damsgårdsfjellet 342 m.o.h. Følg god sti mot venstre og bratt ned (kan være litt glatt på vått underlag) til du kommer til Skaret igjen. Da følger du samme sti som da du kom opp og fortsetter å følge 7-fjellstraseen på tydelig sti helt ned mot Nygårdslien. Følg veien ned forbi skolen tilbake til Laksevåg idrettshall, eller til bussholdeplasser i nærheten.

Er det veldig sleipt/glatt kan det være en fordel å gå opp Damsgårdsfjellet og ned igjen Olsokfjellet

Turforslaget starter ved Laksevåg idrettshall der det også er gode parkeringsmuligheter.

Velg buss som stopper ved "Lyderhornsveien" ev. "Kringsjå". Se oppdaterte busstider på skyss.no