Tømmerrenna (Stensåsrenna)

Denne stien følger restene etter 5 kilometer fløterhistorie fra vår nære fortid. Nå er det stille i renna, men da fløtinga pågikk, var det meget populært å oppleve denne og det hendte at det kom lastebiler med hus på planet, fullt av skuelystne som ville se fløtinga med egne øyne.

Fra krysset går du Rennevegen ca. 150 meter fram til skiltet sti inn i skogen på venstre hånd. Følg stien innover småskogen. Der du gikk inn på stien, så du kanskje Rennebrua, som er et godt kjent stedsnavn i Løten. Til venstre for stien går det en delvis gjengrodd kanal som er en del av tømmerrenna. Det opprinnelige renneanlegget, som var i tre, sto klart i 1890, men ble erstattet av ei ny stålrenne i 1928. Det er denne renna som går langsmed stien. Etter en liten kilometer krysser du renna, og stien blir litt mindre synlig i terrenget. Den er imidlertid blåmerket og noenlunde lett å følge. Etter hundre meter krysser stien tilbake til vestsiden av renna som hever seg i terrenget. Det siste stykket inn mot Stendammen er renna revet. Siste år med drift i renna var 1965. Når du kommer fram til Stendammen, kan du velge å gå stien eller ta vegen tilbake til utgangspunktet.

Kjør Rokosjøvegen fra Løten sentrum forbi Rokosjøen Camping mot Østre Skogbygd. Etter Rokosjøen Camping fortsetter du 5 km til første vegkryss mot Nøkleby. Flere parkeringsmuligheter nær krysset. I krysset står det en utstilling som forteller historien om Stensåsrenna.