Maridalsalpene

Dette er turen for deg som nyter god utsikt og frodig skog!

Merk at turen går i stor grad på umerkede stier og du må ha med kart. Mobildekningen i marka er dårlig.

RUTEBESKRIVELSE:
Turen går fra parkeringsplassen på Skar og opp til Gaupekollen. Denne delen av turen er bratt, men ikke veldig lang. På toppen av Gaupekollen har man flott utsikt og her passer det fint med en liten pause.

Fra Skar går du på veien sørover til Vaggestein bussholdeplass. Her kan du følge sti som er merket Mellomkollen/Tømte/Tømtehyttene. Når du kommer opp til grusveien i Kudalen tar du bort fra den traseen, følger veien mot sør et lite stykke og til venstre i første veikryss. Etter S-svingen møter du umerket sti, som går opp mot Gaupekollen. Følg umerket sti mot kollen, følg med på kartet, det er flere mindre stier her. Etter ca 1,5 km er du på toppen. Når man har fått igjen pusten går man videre på samme sti mot Mellomkollen. Dette er en umerket, men tydelig sti. Når man kommer til et veiskille holder man til høyre ned mot ett lite tjern, Svartputten. Herfra går det oppover mot Mellomkollen hvor man igjen har flott utsikt mot både byen og Varingskollen. Fra Mellomkollen går man videre til Tømte, og ned til Liggeren. Nå skal man ned til Øyungen og fra demningen følger man skogsbilveien ned tilbake til Skar.

Buss eller bil til Skar hvor det alltid er parkeringsplasser.