• Krevende fottur
  • Sesong: Jun - okt

Snørvillen på 995 moh. er et fantastisk turmål. Ei sikteskive på toppen viser retning og avstand til alle toppene i horisonten, og det er ikke få. Du kan se de fem 2000-meterstoppene i Rondane, Besseggen og fire 2000-meterstopper i Jotunheimen.

Snørvillen kan nås fra flere utgangspunkt. Her beskrives det med start fra Sjusjøen. Parker ved Rømåsmyra og følg Sjusjørunden, gruset turveg, mot nordøst ut fra parkeringen og over myra. Etter myra tar du av fra Sjusjørunden på sti rett fram og så til høyre. Følg stien i omtrent 1 kilometer til du kommer til et løypekryss med kartoppslag. Her tar du sti opp til venstre mot
nord og følger den opp og over toppen av Sollifjell. Fortsett ned i søkket mellom
Sollifjell og Mostfjellet og opp over Mostfjellet. Herfra har du vidt utsyn
over Hedmarksvidda og mot Skreifjella i sør, innover vann og fjellrygger i Lillehammer-
og Øyerfjellet og mot Jotunheimen i nordvest. Etter Mostfjellet går turen ned til det idylliske Gulbrandtjernet. Hit er det omtrent 4,5 kilometer fra utgangspunktet. Fortsett på stien forbi tjernet og videre mot nord. I neste stikryss følger du stien til høyre oppover ryggen og opp til Snørvillen. Retur går langs samme rute. Turen går på tilrettelagte turstier i lettgått fjellterreng, som stort sett er tørt.

Ta av E6 ved Moelv, kryss nr. 76, og følg skilting mot Sjusjøen. Før du er helt oppe på Sjusjøen tar du av til høyre, skiltet Rømåsen. Følg vegen 2 kilometer til parkering ved Rømåsmyra.