Flekkerøya rundt på sykkel - gjennom kriker og kroker

Flott sykkeltur på Flekkerøy. Beskrivelse:

Start ved supermarkedet på Flekkerøy. Sykle tvers over rundkjøringen på andre siden mellom kirka og bedehuset. Sykle ned til sjøen. Ta mot venstre og følge veien langs sjøen bak skibbuene, Etter noen hundre meter tar du bakken bratt opp og sykler mellom noen nye hus. Så går du ned mot sjøen igjen og sykler kyststien bak skibbuer, Deretter må du ta veien opp fra sjøen fordi kyststien er slutt. Du kommer da opp til fylkesveien akkurat der hvor bratt bakke til høydebassenget er. Ta den opp. Ved høydebassenget er det sitteplasser. Husk å gå bort til den fine utsiktspunktet mot sjøen der du ser helt til Grønningen og Oksøy. Kjør ned bakken igjen og ta til høyre. Ta inn Skjærgårdsveien forbi Skjærgårdsheimen og sykle ned til sjøen. Her er det flott strand egent for bading.

Kjør opp på fylkesvei og kjør i retning av Paulen. Kjør inn langs parkeringsplassen. I enden er det p plass for friluftsområde. Sykle forbi og gjennom bommen. Ta mot venstre og så til høyre. Flere fine avkjørsler til du kommer til friluftsområdet der du tar bro over. Så kan du ta til høyre tilbake til p plass. Eller til venstre ned ei trapp ved bryggeanlegg. Ta til høyre og opp en bakke og du er ved p plass.

Kjør fra p plass og i retning fylkesvei. Så kan du ta til venstre ca 200 m etter p plass så du får sett skikkelig på Paulens skibbuer og kaianlegg,

Kjør mot fylkesvei og ta til venstre. Etter noen humdre meter tar du til høyre til Geiderøya. Du sykler over Skibbusundet der det er tilrettelagt plass for å kunne hoppe fra brua. Kjør over på øya og ta gjerne et besøk på den koselige kafeen ved kaianlegget.

Kjør tilbake over brua. På toppen i neste bakke kan du ta til venstre for å få fin snarvei ut til fylkesvei. Se kart. Kjør så fylkesvei til venstre i retning butikken. På siste bakketopp tar du til høyre til skolen. Her er det fint med en pause. Med morsomme aktiviteter. Kjør ned mot tunellen og ta til venstre i retning rundkjøringa. Nå tar du i retning Åndås men tar til venstre i neste kryss og kjører inn bak bedehuset slik kartet viser. Kjør til veis ende. Da kommer du til grusvei godt egnet for sykling og du kan kjøre helt til Daumannsholmen. Etterpå returnerer du samme sted men rett før du når asfalten tar du grusvei til venstre i retning Høyfjellet, Snart er du på p plass og du tar til venstre når du når fylkesvei. Kjør noen hundre meter men ta til venstre ved Beltevika og kjør innover på grusvei så langt den varer. Retur til fylkesvei.

Ta til venstre i retning Andås. Ta så til høyre og få til en runde ved Andås slik kartet viser, Returner til rundkjøringen slik kartet viser.