Topptur på ski til Eidskyrkja 1482 moh fra Skinnviksetra

• Krevende skitur
  • Sesong: Des - mai

Eidskyrkja (1482), også kalt Kyrkjefjellet ligger sør for Austefjorden. Ruta opp fra Skinnviksetra er en vanlig skitur til ut i juni pga de gunstige snøforholdene i den nordvendte fjellsida. Fint å gå oppom Kollefjellet (1344) også. Starstedet Etter knappe 2,5 km kjøring vestover fra Fyrde i Austefjorden finner man bomveien (Skinnvikdalsvegen) som går opp til Skinnviksetra som ligger på ca 350 moh. Ikke brøytet midtvinters. Følg stien gjennom seterområdet, kryss elva på bru og gå opp langs østsida av elva. Ruta mot det markerte skaret ved Kollefjellet gir seg selv, men vær oppmerksom på at skred fra sidene kan bli svært store under rette forhold. Eidskyrkja (1482) er høyeste fjellet i dette området, så utsikten er selvfølgelig av storformat. Retur til Skinnvikssetra langs skisporene man la på vei opp.

Ta av fra fylkesvei 651 til Skinnviksetra, ca 2,5 km kjøring vest fra Fyrde i Austefjorden.