Finnheimen (Inderøy kommune)

Stien er godt merket. Etter ca 2 min gange kommer du til Kvennstu - Eva Moestu. Ofte kan det være samlinger her, med mulighet for å kjøpe seg vaffel og kaffe.

Etter ca 8 min i moderat oppoverbakke kommer du til ei grind. Husk at det er båndtvang fra 1 april og så lenge beitesesongen varer. Det er sauer i omerådet.

Fortsett på stien til du kommer til skilt: Finnheimen 1,2 km, hvor du tar til venstre. Stien fortsetter nå på lettere flat mark, den siste delen før du ankommer Finnheimen er i nedoverbakke. Denne delen av stien har ganske mange røtter liggende, slik at stien blir nokså ujevn å gå på.

Vel fremme ved Finnheimen er det en gapahuk med muligheter til grilling og koke kaffe. Det er som oftest ved liggende klar til bruk, men det skader ikke å ta med sin egen. Finnheimen ligger helt ved Leklemsvatnet og dette er et fantastisk vakkert område.

Ikke glem å skrive deg inn i boken.

Fra Finnheimen er det mulighet til å fortsette videre til Floåsen og Marsteinsvola. Velger du å gå tilbake, så er det mulig å gå om Solheim.

Finnheiem var en gammel Samisk boplass fra 1865 - 1916. Samene hadde rein og drev jordbruk. Den siste beboeren, Ole Liljestrand flyttet til Fleskhus i 1916.

Kvennstu - Eva Moestu: I 1902 ble det byggd bekkekvern, ved Lundsaunet, som var i bruk til 1912. "Mølnarstu" (som huset het da) ble da flyttet ned til Stasjon og er i dag kjent som huset Eva Moe har bodd i. Huste ble flyttet til sin opprinnelig "fødeplass" i 2005. I dag brukes huset til møter og samlinger o.l.

Nordfra: Fra E6 Røra, like før undergangen under toglinja, ta av til venstre, skiltet "Oldtidsveg", kjør ca 2.2 km til en liten parkeringsplass ved infotavle Lundsaunet på høyre side.