Bruviknipa

Publisert av: Bergen og Hordaland Turlag
Ingen kontakt med varsom.no. Vi får ikke koblet opp mot varsom.no og kan derfor ikke garantere at det er trygt i dette området. Vi anbefaler å sjekke dette på varsom.no.

1 time, 30 minutter
    Hele året
En tur med bratt stigning, og fantastisk fjordutsikt! Turen starter ved Båtaleitet ovenfor Bruvik på Osterøys østside. Ved Båtaleitet er det en stor parkering. Herfra går en sti som gir effektiv stigning til Bruviknipa (Brøknipa). Stien er mye brukt, og på toppen er det besøksbok. Fra toppen er det et vidstrakt rundskue over Osterøy, i øst Bergsdalsfjellene, i sørvest Gullfjellstraktene med fjellområder. Rett ned og dypt under; Sørfjorden med kirkestedet Bruvik. Ca. 1,5time opp.
Det anbefales kun å gå på ski opp hit for de spesielt interesserte.

Ta toget til Arna stasjon og buss nr. 200 videre til Kvisti (Osterøy), hvor en ny buss nr. 201 vil føre deg til Bruvik. Kommer man i bil følger man Fv 360 mot Bruvik. Båtaleitet ligger før man kommer til selve nedkjørselen mot Bruvik. Båtaleitet har en stor p-plass som kan benyttes.