6-torpsrunden - Bæreia.

• Sesong: Apr - okt

6-torpsrunden en flott tur hvor du er innom hele 6 gamle torp, en gammel gravrøys samt et flott utsyn over Bæreia. Turen består av to runder, nedre og øvre runde som bindes sammen med en sti som kan gås i begge retninger. Du kan selvsagt gå turen i motsatt retning av det som er beskrevet. Fra parkeringsplassen nedenfor Veteransenteret, innerst i Bæreiavegen, gå ca. 150 m tilbake.

Rett etter det røde huset på venstre side, Ner Rålia, starter turen (nå skiltet Speismark, nye skilt og infoplakater kommer). Etter ca. 200 m. tar vei av til venstre, men turen fortsetter rett opp lia med 145 m. stigning og etter hvert flott utsyn over Bæreia. Midtveis i bakken ved hvilekrakk kan du, til høyre, se rester av torpet Krokasætra (Pladsbakken). Fortsett videre oppover til sti-dele hvor stien til Speismark tar av til venstre, mens du følger stien til høyre og kommer etter hvert inn på Stømnervangen (Rålivangen, Rålien, Øvre Rålia). Du går gjennom torpet på nedsiden av våningshuset og fortsetter rett fram til stikrysset til nedre runde. Følg veien til venstre opp bakken, ca. 250 m lenger opp tar stien av til høyre. Stien går i fint terreng, med unntak av enkelte våte plasser, langs et jorde før vi kommer inn på Råliberget eller Berget. Til høyre har vi Rålimana (Råliberget) hvor det finnes et 2000- 6000 år gammelt kulturminne, en gravrøys fra bronse- jernalder.

En av Kjentmannstoppene finnes også på Råliberget med flott utsikt, ta gjerne en avstikker dit.

Stien videre går rett forbi hushjørnet og etter ca. 300 m. møter du stikrysset til øvre runde i et litt vått område. Følge stien rett fram og vi kommer etter hvert inn på en skogsbilvei. Nede i bakken tar stien av til venstre og kommer forbi Øvre Gravlia (Raalibakken). Her ligger det nå ei hytte. Det opprinnelige huset brant ned i 1977 og Karl Andersen som bodde der, omkom i brannen. Litt før hytta svinger stien til høyre, ned en bakke, går litt til høyre og kommer igjen ned på skogsbilveien som du følger til venstre. Nederst i bakken, på høyre side, står en henger med 2 gravsteiner. Du tar til høyre i veikrysset, følger Lyssjøvegen ca. 200 m. til stien tar av til høyre (skiltet til Skitjernsvegen).

De som ønsker å forlenge turen til Arons hule kan følge Lyssjøvegen videre ca 250 m. hvor stien til tar av til venstre. Tur/retur ca 4- 4,5 km. Ønsker du ikke å gå til Arons Hule, følger vi veien mot Skitjernvegen ca 300 m, tar stien til høyre, bratt opp til Halvorsrud (Råliåsen) som er et fint sted å raste. Stien fortsetter gjennom tunet videre ca. 300 m. til Nedre Gravlia (Vogt), deretter sørover til vi igjen møter stikrysset til øvre runde. Nå følger du merking til venstre og stien passerer igjen Råliberget/ Berget og går så tilbake til stikrysset til nedre runde. *Herfra følger du veien nedover. Like nedi bakken er det flott utsikt nordvestover. På høyre side litt nedenfor lå det en sætervang, Kuskeplassen, som det bare er rester igjen av, og der veien tangerer høyspentlinja lenger nede, finnes restene etter Bråtensætra. Du følger veien et godt stykke nedover til det tar av en vei/sti til høyre (østover). ** Denne følger du forbi ei gammel «bu» og stien passerer et hogstfelt med litt dårlig sti, kommer så ut på skogsbilveien like ovenfor Ner Rålia og går ned til Bæreiavegen og tilbake til parkeringsplassen. Vel nede kan Bæreia by på flere badeplasser, blant annet rett nedenfor parkeringsplassen. I andre enden av vannet finner du Bæreiavangen som er en kjent badeplass i området.

*Noen vil foretrekke å gå forbi Stømnervangen og samme veien ned som du kom opp, siden veien ned kan være litt kjedelig.

**Her kan du også gå til venstre ned på Skitjernvegen, ta til høyre til Bæreieavegen og følge denne til høyre tilbake til parkeringsplassen

Fra Kongsvinger stasjon: Ta til høyre ut i Glommen gata fra stasjonsområdet, følg denne forbi lyskryss, forbi REMA og ta av Bæreiavegen til venstre. Følg så Bæreiavegen så langt du kommer, til parkering nedenfor Veteransenteret ved Bæreia.