Hinnstein er et svært populært turmål, og mange stier fører til toppen. Alternative startsteder er fra Medkila barneskole (bratt stigning), barnehagen i Øvre Holtet, Breivika, Ruggevik, Kila og Kilbotn. Korteste vei til toppen er fra Breivika og traseen som beskrives starter herfra, hvor det også er opparbeidet parkering. Startstedete er det samme som beskrver turen til gapahuken under Lille Hinnstein.

Fra parkeingsplassen i Breivika følger en skogsbilveien 200 m og fortsetter erett fram av på en litt bratt sti når veien svinger til venstre. Etter nye 150 m kommer en fram til fram til ei grind i utmarksgjerdet. Husk å lukke grinda! En gammel utmarksvei leder opp en bratt bakke med et plantefelt på høyre side. Stien er brei og lett å følge, og på toppen av første bratta er det åpent og god utsikt. En gammel slåmaskin på venstre side forteller at du er på rett veg. 200 m lenger fram krysser man en bekk. Herfra følges en tydelig sti på skrå oppover langs Hinnstein gjennom åpen, storvokst bjørkeskog. Det meste av veien har god sikt mot sjøsida. Ved skoggrensa dreier stien bratt opp ei stigning mot vest, før den tar 90° mot nord til foten av fjellet. De siste 100 m til toppen er steinet og bratt, men ikke spesielt utfordrende. Fra toppen har en i vest utsikt mot Blåfjellet og Vardheia. Mot øst ligger Astafjorden, Rolløya og Andørja, og i nord ser en til Grytøy og Senja. Vel nede i det åpne beitelandskapet under toppen, kan en velge ulike ruter ned til bebyggelsen. Se kartet.

De fleste startstedene kan nåes med rutebuss fra Harstad.