Jessnesrunden går gjennom tre skoger, men har også flott utsyn over både kulturlandskap og Mjøsa. Vær obs på at stien er umerket på Jessnes, gjennom Frøbergsberget og siste del av Furuberget.

Fra parkeringsplassen på Vikerstranda følger du Jessnesstranda nordover 1 kilometer, tar undergangen til høyre under jernbanen og krysser Jessnesvegen. Gå rett fram og inn på sti i skogen. Her følger du en fin gammel trasé i løvskog. Etter 1,3 kilometer tar du stien til venstre, krysser et strømgjerde og går videre over ei hogstflate med flott utsikt mot Furuberget. Etter 1,6 kilometer tar du til venstre på sti som kommer fra boligfelt. En liten bekk passeres. På høsten er det sauer på området, så husk å hekte på strømgjerdet.Kryss Jessnesvegen igjen og gå videre
inn i neste furuskog med høye trær, som er modne for hogst. Nordover har du utsikt til Furnes kirke og store områder med dyrket mark. Gå videre over et nytt hogstfelt og til høyre inn på grusveg som du følger fram til Skarderud gård. Fortsett østover og nyt utsikten mot Høsbjør og Vangsåsen. Gå alléen ut på Frøbergvegen og følg denne sørover til trafobygget i Frøbergsberget. Gå bak bygningen og ta stien opp til venstre. Etter 100 meter tar du til høyre og følger koselig turveg nesten fram til bebyggelsen på Alu østre. Ta til høyre og følg stien mot toppen av Frøbergsberget, så til venstre og du kommer fram til Gubbestua. Fortsett ned grusvegen og kryss Jessnesvegen. Følg lysløypa inn i Furuberget og gå rett fram på blåmerket sti. Ta til høyre i stikryss og følg blåmerkene 1 kilometer. Gå rett vestover i krysset hvor Pilegrimsleden og lysløypa går ned «Merrabakken». Fortsett rett fram i neste stikryss. Ta ned til høyre mot Kalkverket og ned vegen til Vikerundergangen. I stedet for å gå direkte tilbake til parkeringen mot høyre, bør du gå 50 meter til venstre langs vegen når du kommer til Kalkverket. Oppå den gamle kalkverkovnen er det en flott utsiktsplass.

Alternativ:
Du kan gå fra Hedmarktoppen for en lettere start. Turen kan utvides med stiene i Frøbergsberget og Furuberget.

Kjør inn Jessnesvegen i krysset like ved Stavsberg skole og forbi avkjøringa til Hedmarktoppen. Ta til venstre inn på Vikervegen og følg den til enden. Parkeringsplass rett etter jernbaneundergangen nede ved Mjøsa.