Skålatårnet

Skålatårnet

Om hytta

Vedovnen i Skålatårnet er stengt fra 1. september til 20. juni, for å bevare tårnet. Vi anbefaler å bruke hytten Skålabu, som ligger rett ved siden av, til overnatting.

Kloumanstårnet på toppen av Skåla 1843 meter over havet er utvilsomt Norges, om ikke verdens mest eiendommelige turisthytte. Det har 20 sengerplasser fordelt på tre "etasjer", der er proviant for salg (selvbetjening), og der er en fantastisk utsikt over bre-, fjell- og fjordlandskap. Skåla regnes for Norges høyeste fjelltopp som har foten i fjorden.

Turen opp er bratt, turen ned like så, og man får ingen av de 1843 høydemeterne gratis. Men årlig er det tusenvis av turgåere her oppe. Systematiske tellinger viser at det årlig passerer 10 000 mennesker ved Skålavatnet. Arrangementet Skåla Opp i august samler alene over 1500 deltakere. Ikke alle overnatter, så mulighetene for å få sengeplass er gode. Overnatting anbefales, ikke minst pga. mulighetene for å oppleve fantastiske solnedganger og soloppganger. Skålatårnet er utstyrt som en vanlig selvbetjeningshytte, og der er puter, dyner og ulltepper. Lakenpose eller sovepose er nødvendig. Vedovnen i Skålatårnet er stengt fra 1. september til 20. juni, for å bevare tårnet.

NB! Det er tilgang på snø like ved hytten som kan smeltes/kokes til drikkevann, men om sommeren kan det være nødvendig å bære med seg vann til matlaging/drikke. Siste mulighet for å finne rennende vann er ved Skålavatnet på 1142 moh eller en bekk som renner noen hundre meter lenger oppe. Dersom snøfonnen ved hytten er smeltet, finner du snø til smeltevann 2-300 meter øst for hytten, mot Stryneskåla.

I 2009 ble deler av stien til Skålatårnet restaurert. Både stien fra broen over Fossdøla og deler av trappene ovenfor Skålavatnet er restaurert, bl.a. ved hjelp av sherpaer. Der er totalt nesten 1000 trappetrinn.

Se filmen «Slik bruker du DNTs selvbetjente hytter».

Litt historie: Det var distriktslege Hans Henrik Gerhard Klouman i Innvik som fikk ideen til dette høytliggende byggverket. Fra sin bolig på Faleide hadde han et vakkert utsyn innover fjorden med den dominerende Skåla i bakgrunnen. Skålatårnet ble reist sommeren 1891. Tårnet var resultat av et entusiastisk pågangsmot og urokkelige optimisme. Kloumann var ikke i tvil om at prosjektet ville bli et stort tilskudd til sognets attraksjoner, og han ville ha med seg næringsliv og bygden i dugnaden for å få tårnet realisert.

... “En stor tilstrømning av reisende vil have den største betydning for hele sognets økonomiske utvikling ... det vil rimeligvis blive stærk efterspørgsel efter rideheste til bestigning af “Skåla” (antakelig 7 kroner for hest og mand) efter folk til skydsning, brævandring, småture m.m.“ skrev han i ett av sine brev til bygdens næringsliv. Han trengte startkapital, ca 1000 kroner.

Skålatårnet har 1,25 m tykke murer, og med sine to etasjer minner det om et gammelt borgvakttårn. Dr. Kloumann døde samme høst og fikk aldri se byggverket ferdig. Hans etterfølger, dr. Brodtkorb, overtok ansvaret for driften av "hytten". I samarbeid med veidirektør H. H. Krag, tidligere styremedlem i DNT, samlet han inn penger for å opparbeide sti til toppen. Bergens Turistforening hadde også innsamling, og DNT ga penger til utstyr i tårnet. Veiarbeidet strakte seg over flere år, og de største arbeider ble utført i 1905 og 1906, og det fortsatte helt til 1914. Fru Kloumann forærte tårnet til oppsitterne i Loen i 1896, og de overlot det til Bergens Turistforening i 1897.

Med “Skåla Opp” inntok datateknologien Skålatårnet, for registrering av løpstider. Og Kloumanns visjoner for betydningen av tårnet for reiselivet i bygden er innfridd. Mange reisende til Loen i Stryn skal besøke Skålatårnet.

Fasiliteter

  • Mobildekning
  • Vedovn

Slik kommer du deg dit

Adkomst sommer

Letteste adkomst er fra Loen i Nordfjord.

Med bil: Fra tettstedet kjører man knapt to km. på vei langs Loelva, til Tjugen (Tyva). Her er det parkering mot avgift.

Med buss: Fra Bergen: Ekspressbussen Bergen-Trondheim (Nor-Way bussexpress) går daglig fra Bergen. Fra Oslo: Møreekspressen (Nor-Way bussekspress) går daglig fra Oslo og korresponderer med buss til Loen i Stryn.

Det er flotte bussturer. Kommer man til Loen med buss, kan man gå eller ta taxi til stistart. Det er en trivelig vei å gå på. Så begynner stigningen som i vedvarer til man er på toppen, bare med noen korte ”letter” på veien opp før de siste kneikene utfordrer kondisen og styrke. Det er god sti opp og deler av den er restaurert. Ta gjerne en dag eller to i området er i Stryn, naturen er fantastisk. Se ellers rutebeskrivelse i link under. 4-5 timer opp, 3 timer ned. Stien er meget tydelig og T-merket.

Adkomst vinter

Om vinteren går man samme ruten, men den anbefales kun når snøen har satt seg skikkelig, og er ikke egnet for uerfarne skiløpere. Vintersesong: Mars, april, mai.

Midt i mai må man regne med å bære skia opp til ca750 moh. (Tjugensætra) Vær obs på mulig skredfare langs elvene Fosdøla og Skålaelva, og pass opp for skred på nordsida av sommerruta etter passering av Skålavatnet.

Dersom tåka kommer sigende bør en være veldig forsiktig mot slutten av denne turen, da det er bratt på begge sider av toppen. Husk kart og kompass!

Papirkart

Kartblad: 075 Jostedalsbreen