Fyrsundet - tur til dagsturhytta i Fedje kommune

Aurihophytta er Fedje kommune sin dagsturhytte. Den ble åpnet 24. okt. 2020 og ligger i Aurihopen på Fedje. En dagstur til Fedje byr på mange muligheter. Turen til dagsturhytta kan kombineres med vandring i Nordsjøløypa, besøk på Hellesøy fyr og andre utflukter. Se egen lenke.

Dronevideo av Aurihophytta

Hytta har en liten vedovn, bibliotek med nynorske barnebøker og sittebenker inne og utenfor. Her er det fint å spise matpakken og ta en god pust i bakken. Det er ikke lov å overnatte på hytta. Forlat hytta slik du ønsker å finne den, ren og pen. Ta med deg søppel, flasker osv. hjem igjen.

Ta kontakt med Fedje kommune ved spørsmål og tilbakemelding på hytta.

Turbeskrivelse:

For å ta turen til Aurihophytta kan er det tre ulike utgangspunkt: Træsneset, Høgden eller Fyrsundet. Denne turen er avmerket på kartet fra Fyrsundet til Aurihophytta. Den er beregnet en vei. Fra andre startpunkt og tur-retur må du beregne annen tidsbruk og lengde.

Træsneset: Fra fergekaien, ta til høyre og følg Stormarkvegen 200 meter til bedehuset. Så videre 800 meter langs Mulevegen til Træsnesvegen. Følg denne til endes 200 meter. Da starter stien, følg den. Mulighet for parkering. Fra startpunkt: 2,6 km 75 minutter

Høgden: Fra fergekaien, ta til høyre og følg Stormarkvegen. På høyre side går du forbi Husavatnet og Storavatnet. 150 meter etter at du har passert Storavatnet, er det parkeringsplass på høgre side av veien ved stistart. Det er 2,2 km. fra fergekaien til denne parkeringsplassen. Fra startpunkt: 1,1 km 30 minutter

Fyrsundet: Fra fergekaien, ta til høyre og følg Stormarkvegen mot Stormark kai. 100 meter før kaien, tar Fyrsundvegen av og går mot høyre. Følg denne til endes. Mulighet for parkering. Det er 5 km. fra fergekaien til Fyrsundet. Fra startpunkt: 3,5 km 90 minutter

Stiene fra startpunkt og fram til hytta går for det meste i lyngmark og på berg. Det kan være fuktig og glatt. Det anbefales gode vanntette sko. Fra Træneset går man ca. 100 meter på grus før stien starter. Fra Høgden 1,1 km. på grusvei før sti. Fra Fyrsundet som er den korteste strekningen er hele turen på sti. Deler av stiene til dagsturhytta er en del av nordsjøløypa.

Fra Bergen følg E39 nordover til Knarvik. Videre til Austrheim og Mastrevik. Følg etterhvert skilting til Sævrøy. Veien følges til endes, Sævrøy kai. Ferge over til Fedje. Mulig å parkere på kaia om man ikke ønsker å ta med bil. Se turbeskrivelsen for mer informasjon.