Hognåsen, Bokn

Hognåsen på Vestre Bokn gir oss med sine 125 moh. en storslått utsikt over Boknafjorden.

Fra parkeringsplassen følger vi grusvegen til ei grind. Etter grinda går turen videre på traktorveg til vi kommer til en gapahuk. Her tar vi til venstre og følger rødmerkede pinner gjennom kulturlandskapet. Vi passerer en fredet gravhaug med informasjonstavle og går ned til sjøen i Steinsvikane. Herfra videre vestover langs stranda og tar av ved skilt som peker nordover mot Hognåsen og går i bregnemark til steingard som passeres på gjerdeklyver. Turen går videre over grasslette og gjennom et nytt bregneområde. På en liten høyde med et par kampesteiner tar vi fatt på bratt oppstigning til Hognåsen. Her er noen småvarder som viser vegen.

Turen tilbake går i samme trase.

Om Are friluftsområde

Are Friluftsområde er på 41 dekar og ligger i Hognåsvika/Steinsvikane. Det ble sikret som friluftsområde i 2007. Området har flotte svaberg, stein- og grusstrender, kystlynghei og beiteområder for villsau. Her er parkeringsplass og informasjonstavle. Det er mange kulturminner langs stien inn til området og noen også i selve friluftsområdet. Det er bl. a registrert 37 hustufter, rydningsrøys og en båtstø.

Vi tar av fra E39 mot vest like nord for Arsvågen fergekai og følger skilt til Are Friluftsområde.