Nordlandsruta fra Krutvatnet til Famvatnet

Fra Krutvasshytta går stien la ngs nordøstsiden av Krutvannet før den dreier nordover og opp til Ol Andersotjønna (646 moh). Turen fortsetter langs vestsiden av Storbukksfjellet, krysser Slettlibekken vest for Bukksvatnet (Broehkejaeveri), denne delen av ruta ligger på 700-725 moh. Fra skaret (punkt 738) mellom Austerkrutfjellet (Luvlie Kuvhtegenvaerie) og Litlbukksfjellet går ferden mellom tjønnene på østsiden av Fiskløysvatnet (Guelehtsjaevrie) og følger østsiden av vannet. Nordøst for vannet passeres tjern 730 og stien fortsetter nordover på vestsiden av Greipfjellet (Krajhpievaartoe) mot Slakken før den dreier østøver. Langs nordsida av Greipfjellet fortsetter stien over bekkene som danner Ronebekken og fortsetter ned til Famvassveien vest for Brattlitjønna. Resten av etappen følges på veien langs Bolvasselva, forbi Skjelmoen og langs Nordsiden av Famvatnet. Til Storbekken, hvor Nordlandsruta fortsetter er det ca. 6 km. Til Sivertgården er det ca. 2,5 km videre langs veien.

Opplevelser underveis

• Gapahuk ved Ol Andersotjønna
  • Sivertgården, fjellgård 530 moh. hvor båt kan leies. Fiske i ørret eller røyevann

Fakta

Turgradering : Krevende (svart)

Lengde : 18,2 km

Høyde ved startpunktet : 598 moh.

Høyeste punkt : 779 moh.

Høyde ved endepunktet : 525 moh.

Stigning totalt : 625 m

Reinbeitedistrikt : Ildgruben

Eier av stien : Brurskanken turlag

Forrige etappe langs Nordlandsruta: Tverrelvnes – Krutvatnet

Neste etappe langs Nordlandsruta : Famvatnet - Raudlia

Fra Hattfjelldal sentrum kjører man først RV 73 i ca. 30 km mot Sverige. Her krysser Nordlandsruta riksveien.

Til Hattfjelldal kan man ta toget til Trofors og så buss videre til Hattfjelldal sentrum. Herfra må man ta drosje til der Nordlandsruta krysser RV73 helt øst i Krutvatnet.