Nordlandsruta fra Famvatnet til Raudlia

Fra Famvatnet går turen opp langs Storbekken. Fra Sivertgården er det ca. 2,5 km i østlig retning før stien går oppover i nordlig retning. Stigningen opp til Storbekktjønna er på ca. 150 høydemeter. Turen fortsetter på østsiden av Storbekktjønna og krysser Skinnfelldalen, bekken fra Ingetjønna passeres i Kråa (700 moh.) ved sørvestenden av tjern 687. til Kjelvatnet (683 moh.). Stien følger nå nordøstlig retning på høydedraget vest for Småtjønnan til østsiden av Kjelvatnet. Fra Kjelvatnet går stien ca. 130 høydemeter opp Kilvassaksla og tjern 787 passeres på vestsiden. Stien fortsetter på østsiden av Tjetterskardtjønnen mot Tjetterskardet. Fra Kjetterskardet går veien på østsiden av Klepperkråga, over Vestre Tverrbekken og holder høyden til Austre Tverrbekken og videre til Storelva (Stuhpeljohke) hvor elva passeres på bru (Nord 730918.07 Øst 476548.22). Fra brua følges elva ca. 1 km nedover Forsdalen før veien kan følges over Hauahågen, nord for Nymoen og ned til Østerbukta i Røssvatnet (Reevhtse). Fra veikrysset er det ca. 3, 5 km til Steikvasselv gård (ca. 1,5 km til ruta fortsetter nordover på østsiden av Spjeltfjellelva).

Opplevelser underveis

* Utsikt mot Okstindan massivet fra Kilvassaksla

* Storfura

Fakta

Høyde ved startpunktet :527 moh (Sivertgården)

Høyeste punkt :810 moh (Austerleia)

Høyde ved endepunktet :391 moh (Steikvasselva)

Stigning totalt: 751 m

Reinbeitedistrikt: Ildgruben

Eier av stien : Sørlige del: Brurskanken turlag

Nordlige del: Hemnes turistforening

Forrige etappe langs Nordlandsruta: Krutvatn – Famvatnet

Neste etappe langs Nordlandseruta:Raudlia – Gressvatnet (Graesiejaevrie)

Fra Hattfjelldal sentrum kjører man først RV 73 i ca. 20 km mot Sverige. Her tar man av FV 7342 mot Varntresk. I Varntresk tar man av og følger Famnvassveien fram til Sivertgården. Gården ligger 51 km fra Hattfjelldal sentrum. Man kan også komme til Sivertgården ved å kjøre fra Sverige.

Man kan ta Nordlandsbanen til Trofors. Herfra går det buss til Hattfjelldal sentrum. Fra sentrum må man ta drosje til Famvatnet