Rallarvegen langs Bergensbanen til fots. Finse - Hallingskeid

Rallarvegen langs Bergensbanen mellom Haugastøl og Myrdal er den suverent mest populære sykkelturen i den norske fjellheimen. Årlig tar om lag 20 000 syklister turen gjennom det storslåtte fjellandskapet i overgangen mellom øst og vest. Alle vet at den er flott å sykle, men hvorfor ikke velge å gå istedenfor?

Turen fra Finse til Hallingskeid er 21 km. og går på grusvei med varierende standard. I høysesong og enkelte helger vil du nok treffe på mange syklister, men midt i uken er denne turen perfekt å gå. Kombiner gjerne med overnatting på DNT-hyttene, Finsehytta eller Hallingskeid. Turen er lettgått, men på grunn av lengde på 21 km. er den gradert rød.

Turbeskrivelse:

Rallarvegen følger nordsiden av Finsevatnet, dreier etter hvert noe nordover langs Sandåvatnet og Fagervatnet. Du kommer så til Fagernut. Strekningens høyeste punkt 1343 moh. Her ligger Fagernut vokterbolig hvor det er et lite museum og cafe som er åpen i høysesong. Etter en pust i bakken, forsetter du vegen nordvest mot Hallingskeid. Bergensbanen går her i tunnel, så skinnegangen man ser er ikke lenger i bruk. Når Rallarvegen igjen treffer dagens jernbane har man kommet til Såtedalen. En flott dal som tar deg nordøstover mot Geiteryggshytta om du ønsker en avstikker. Siste del av turen går langs Lågheller- og Høghellervatni før elva Moldåni slynger seg langs Rallarvegen til Hallingskeid.

Siste stykke opp til togstasjonen og Hallingskeid Turisthytte tar du av fra Rallarvegen. Godt skiltet. Den selvbetjente hytta er et populært overnattingssted og et passende stopp hvis du ønsker å hvile ut etter en lang dagstur. Hytta står ulåst og har proviant til salgs.

På Hallingskeid var det tidligere noe bosetning, men nå er det kun fritidsboliger og den selvbetjente DNT-hytta igjen. Togstasjonen som ligger inne i tunnelen har forbindelse både øst- og vestover, men kun få stopp i døgnet. Om du ønsker å utvide turen, er Hallingskeid et fint utgangspunkt for fjellturer i alle retninger. Det er merket T-stier til Rembesdalseter, Osa og Kaldavasshytta. Rallarvegen forsetter videre til Myrdal (15 km). En flott tur om du ønsker flere dager til fjells.

Finse og Hallingskeid har ikke veiforbindelse. Tilkomst med tog. Bergensbanen fra øst og vest.

Bergensbanen fra øst og vest.