Nordlandsruta fra Saltfjellstua til Lønsdal

Fra Saltfjellstua går ruten no rdover ca. 0,5 km før elva krysses på bro. Fra Broen fortsetter ruta i nordøstlig retning sør for Søre Bjøllåvatnet/Vuolep Ruovdajávrre, etter ca 1,1 km fra broen er det et veiskille der en rute følger sørøstlig retning Namnlausdalen/Niesskemvágge til E6 ved Semska og den andre går via Steindalen i nordøstlig retning til Lønsdal. Fra ruteskillet følges ruten på skrå opp mot Steindalen, før inngangen til Steindalen passeres veiskillet til Midtistua. I Steindalen går ruta mellom Steindalstind/Juovvavággetjåhkkå og Lønstinden/Bajep Låppåtjåhkka på nordsiden av Lønstindvatnet. Ved Giebbnejåhkå kan man krysse elva på sørsiden av Addjektind (kortest), eller følge elva på sørsiden (lurt ved stor vannføring) til stiene møtes igjen. Kjemåfjellet passeres på nordsiden, og ruta går nå ned til Kjemåvatnet/Gibbnejávrre, det går også ei rute i sørlig retning langs Kjemåfjellet som holder høyden til du har passert Kjemåvatnet, brukes når det er særlig vått. Fra Kjemåvatnets sørøstside går ruta i skogen ned til jernbaneundergang et par hundre meter sør for Lønsdal stasjon. Stien fortsetter gjennom skogen til veien til JB-stasjonen. Veien følges forbi hotellet, Lønsstua ligger et par hundre meter sør for parkeringsplassen.

Det er også mulig å velge ruten gjennom Namnlausdalen/Niesskemvágge, denne er lettere å gå, men du får da nesten 10 km å gå nordover langs E6.

Opplevelser underveis

· Steindalen bærer sitt navn med rette, det er et langt strekk med ur.

· Søre Bjøllåvatnet og Kjemåvatnet regnes som gode fiskevann

· Saltfjellet reinbeitedistrikt. Det er ofte rein i området.

Fakta

Eier av stien : Bodø og Omegns turistforening

Forrige etappe langs Nordlandsruta : Krukkistua - Saltfjellstua

Neste etappe langs Nordlandsruta: Lønsdal - Graddis

Alternativ 1. Kjør E6 fra Mo i Rana eller Bodø og til Bolna. Følg Nordlandsruta fra Bolga via Krukki fra sør eller fra Lønsdal i øst.

Alternativ 2. Kjør E6 til Russåns i Saltdalen. Herfra går det T-merka sti til Bjellåvassstua (16,3 km) og videre til Saltfjellstua (11,0 km).

Alternativ 3: Med bil kan du følge E6 nordover/sørover Saltfjellet til du kommer til Semska (her er det tre jernbanehus - gamle Semska stasjon - på østsiden av veien) hvor det er parkering på Annas plass. Herfra følger du merket rute på nordsiden av Namnlauselva gjennom hele Namnlausdalen.

Alternativ 4: Fra sør kan du starte på Storvoll i Dunderlandsdalen. Dit kommer du ved å kjøre E6 i 51 km fra Mo i Rana. Herfra er det T-merka sti opp Tespdalen. Dette er en del av Telegrafruta over Saltfjellet. Fra Storvoll til Krukkistua er det ca. 21 km og videre 5 km til Saltfjellstua.

Kommer du med toget på Nordlandsbanen går du av på Lønsdal stasjon og følger merket rute derfra til Saltfjellstua.

Til Russånes kan man komme ved å ta toget til Rognan og så drosje videre sørover langs E6 i 21 km.

Til Mo i Rana kommer man med tog, men herfra må man ta drosje til startstedene for stier inntil Bjøllådalen.