Topptur på ski til Vesle Nup

Topptur på ski til Vesle Nup er en av klassikerne med Haukeliseter som utgangspunkt.

Dette er en perfekt tur for deg som er fersk med toppturer og ønsker en rolig start, men det er også en fin tur for deg som foretrekker topptur på fjellski. Selve toppen ligger på 1510 m.o.h. og er lett gjenkjennelig med sin karakteristiske, spisse topp som rager over høyfjellsplatået helt sør på Hardangervidda.

Fra Haukeliseter fjellstue er det tre mulige ruter til toppen, og derfor mulighet for å velge en rute opp, og en annen ned igjen.

A) Dette er ruten som er markert på kartet i denne turbeskrivelsen. De første 3,7 kilometerne av denne løypa er normalt kvistet fra vinterferien (hele ruta blir kvistet til påske).

Turen starter med å krysse bilveien bak fjellstuen til fots. Fra andre siden av bilveien tar du på deg skiene går du østover i noe kupert motbakke i omtrent 2,5 kilometer. På toppen av bakken vil du se Vesle Nup i nord-vest, og ruten fortsetter i denne retningen. Etter å krysset isen på Store Venaretjønn, tar ruta nok en gang et skifte i retning. Fra dette punktet skal du ikke lenger følge kvistet løype, men fortsette nordover og holde vest for Loftdokktjønn. Herfra går det i jevn motbakken opp til skaret mellom Vesle Nup og topp 1469. Her tar du av til høyre og følger fjellryggen østover omtrent 1 km til selve toppen. Hele turen er 8,7 kilometer lang (én vei).

B) Denne ruten er en del av den offisielle vinterruta over Hardangervidda. Ruten er markert som vinterløype på UT.no og blir kvistet til påske.

For en kortere, men brattere, tur kan man velge å gå rett opp den så kalte P-bakken bak Haukeliseter fjellstue (se turbeskrivelse for P-bakken her). Denne turen starter også med å krysse bilveien bak fjellstuen til fots, men i stedet for å gå øst over går ruta rett nordover. Fra toppen av P-bakken vil du se Vesle Nup rett fremfor deg. Fortsett nord over Store Venaretjønn, til venstre for Loftdokktjønn og oppover skaret mellom Vesle Nup og topp 1469. Her tar du av til høyre og følger fjellryggen østover omtrent 1 km til selve toppen. Hele turen er 6 kilometer lang (én vei).

C) Alternativ rute går via Ulevåskaret og er det alternativt som byr på mest sammenhengende nedkjøring for deg som går på toppturski

Turen starter med å følge kvistet løype over Ståvatn mot Ulevå, eller ta bilen fatt og parker langs veien ved Ulevå (omtrent 2,5 kilometer fra Haukeliseter fjellstue mot vest). Fra Ulevå følger du bekkedalen oppover til det flater ut ved 1200 meter. Herfra ser du Vesle Nup i nord-øst. Forsett i retning mot toppen mellom punkt 1206 og Loftdokkstjønn, og oppover skaret mellom Vesle Nup og topp 1469. Her tar du av til høyre og følger fjellryggen østover omtrent 1 km til selve toppen. Hele turen er 8,8 kilometer lang (én vei fra Haukeliseter fjellstue, noe kortere med start ved Ulevå).

Toppen er markert med en tydelig varde og byr på spektakulær utsikt i alle retninger. Fra selve toppen kan du til Sandfloeggi, Store Nup, Hårteigen i vest, Hallingskarvet i nord, Vassdalseggi, Kistenuten og Trollaskeinuten i sør og på en god dag kan du se helt til Gaustatoppen i øst.

Helårsvei E134 over Haukelifjell med parkering på Haukeliseter fjellstue.

Haukeliekspressen har daglige avganger fra Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Haugesund med busstopp på Haukeliseter fjellstue