Panorama Stølsheimen: Solrenningen - Hanekambdalen - Ortnevik

Panoramatur som tar deg fra fjell til fjord i Stølsheimen. Denne turen er svært variert og viser noe av det vakreste vestlandet har å by på. Turen er krevende og deler går i områder der sti og merking er av varierende standard. Turen kan lett forlenges. Her ligger godbitene som perler på en snor.

Turen starter ved Stølsda...

Til/fra Stølsdammen. To alternativer. ca like lang kjøretid.

Alt. 1: Via E39 til Romarheim, videre til Modalen til Steinsland og Stølsdammen.Alt. 2: E16 til Dale, videre til Eksingedalen og Modalen til Stølsdammen.

Til/fra Ortnevik.

Fra Bergen følg E39 nordover til Oppedal. Videre til Ortnevik. Alternativt E39 til Matre, så videre til Stordalalen og over fjellet ned til Bjordal. Derfra videre mot Ortnevik. Dette er flott alternativ om sommeren og tar kun ca. 10 minutter lenger.

Se Skyss.

Stølsdammen: Fra Bergen, buss via Romarheim til Modalen, eller tog til Dale og buss via Eksingedalen til Modalen. Drosje opp anleggsveien, bestilles hos busselskapet. Ev. drosje til kun til Heimestølen og herfra på gammel, steinsatt buføringssti.

Buss/båt til Noreide og videre med M/S Tansøy til Ortnevik. Denne båten trafikkere både Noreide, Ortnevik og Sylvarnes.

Noreide til Bergen - trafikkeres av Norled. Noreide - Ortnevik - Sylarnes - trafikkeres av Fjord1.

Mulig med ekspress/lokalbuss fra Noreide til Bergen.