Topptur til Rondeslottet (2178 moh) via Vinjeronden fra Rondvassbu

Rondeslottet er selve kongen av toppene i Rondane. Fjellet er den høyeste toppen i nasjonalparken og byr på en helt magisk utsikt.

Følg merket sti fra Rondvassbu, oppover mot Rondholet. Fortsett inn i Rondholet ved stidelet til Storronden. Ved bandet mellom Rondholet og Storbotn, innerst i Rondholet, dreier stien nordover og følger eggen oppover til toppen av Vinjeronden (2044 moh.). Her er det bratt med mye løs stein. Du kommer så til toppen av Vinjeronden.

Fra Vinjeronden går du bratt ned i et skar for så å gå bratt opp igjen og følger eggen mellom Storbotn og Styggebotn videre opp til Rondeslottet. Eggen er fin å gå på, men vær varsom på kantene. Her er det mye løs stein.

Retur samme vei. Turen tar ca. 7 timer tur-retur Rondvassbu.

Detaljert beskrivelse av ruta finner du her

Følge E6 frem til Otta. Like sør for Otta tar du av E6 til Mysuseter. På Mysuseter kjører du gjennom bommen til Tjønnbakken og videre inn til Spranget. (kr. 10,-) Herfra er det 6 km å gå inn til Rondvassbu (ca 1,5 t).

Det går både tog og buss til Otta. I skoleferien om sommeren går det buss (rute 05-658) til Spranget. Trenger du taxi fra Otta ringer du tlf 61 23 05 01 eller maxitaxi mob 90 90 30 24.