Topptur på ski til Storviglen 1561 moh fra Ljøsåvollen

• Krevende skitur
  • Sesong: Des - mai, sep

Storviglen er høyest nord i Femundsmarka og fra toppen har du blant annet utsikt over Norges tredje største innsjø og store deler av Femundsmarka både i Norge og Sverige. Turen kan tas hele året og fra flere ulike startpunkt i begge land, her er den beskrevet fra turisthytta Ljøsnåvollen.

Fakta om turen

• Starthøyde: 760 moh. Slutthøyde: 1561 moh. Tapte hm. opp: <20. Total stigning, opp: ca 950 hm.
  • Lengde, opp: 8,5 km. Tidsforbruk, opp: 2:30 t. Eksposisjon: V.
  • Anbefalt utstyr: Fjellski eller toppturutstyr.

Gradering

• Fysisk vanskelighetsgrad: Krevende.
  • Terrengklasse: Middels, KAST-klasse 1, enkelt terreng.

Obs!

• Vær oppmerksom på skavler, særlig ved og etter kraftig vind og snøtransport. Sørlig er dette aktuelt der ruta går langs Ljøså mellom 100 og 1100 moh.

Opp

Fra Ljøsåvollen følger du helårsmerkinga .

Rett før 1300 moh går denne ruta "rett opp" flanken og litt til høyre for toppen. Her dreier du gradvis mot Ø og følger et lite søkk oppover. Følg terrenget og den beste snøen opp til ryggen og følg denne 250 meter til venstre (N-NØ) til toppen.

Nyt utsikten mot Femundsmarka sørover eller mot Sylan langt nordover. Hvis du legger godviljen til så ser du jordkrummingen på Femunden.

Ned

Følg i hovedsak ditt eget spor ned igjen og finn lommer med god snø i småsøkk nedover. Vær obs på skavlene mot Ljøsåa.

Alternativ

• En annen mulighet enn den beskrevne er å følge helårmerkinga mot sadlen og ta av på ca 1340 moh mot toppryggen til ventre for toppen. Fra beskrivelsen i lenken nedenfor: "I sadelen krysser du helårsmerking mellom Ljøsåvollen og Fjällnäs. Her ser du toppen relativt godt i SØ. Midt imot er det bratteste partiet, så det vil lønne seg å omgå dette til venstre slik ruta er lagt her. Sikt deg opp på ryggen til venstre for toppen og følg denne mot høyre til toppen. Eventuelt til høyre hvis snøen er bedre der. Vær uansett forberedt på hardt og skavlete føre så høyt i Femundsmarka."
  • Turen til Storviglen beskrevet korteste vei fra Feragen .
  • Mange går turen fra Vauldalen via Storhåen.

Turen er beskrevet av Håvard Engen og gjennomgått av Trondhjems Turistforening.