Rundt Langåra og Høyerholmen fra Bjørnsvika

Turen starter fra Bærum Turlags kajakkanlegg i Bjørnsvika. Her kan man leie kajakker via kajakkutleie.dntoslo.no og bli med på fellesturer med turledere.

Rundturen går sørvestover i Slependrenna og sørover ut Grønsund. Her er det smalt og en god del båttrafikk, så er lurt å holde godt til styrbord (padlers høyre) ut sundet. Videre går turen i tettbebygget strøk, på vestsiden av Kuholmene og ut Hestesund.

Ønsker man en rast er det fint å stoppe innom stranda ved Hvamodden, nær sydspissen av Nesøya (også vist som Trettodden i kartet), omtrent 3,6 kilometer ut i padleturen.

Videre padler man i sørøstlig retning over Vendelsund, mot Torbjørnsøy, Furuholmen og rundt sydspissen av Langåra. Videre ut i åpen fjor mellom Terneholmen og Skaueren, videre rundt Høyerholmen og inn Vierrenna mellom Hareholmen og Ostøya.

Padleeturen går videre inn mot Ostsundet. Brønnøya holdes på venstre hånd, mens turen går videre nordover mot Nesøyas østside, som følges forbi Kreierskjæret, Ulvungene og Ulykkesskjær.

Den siste delen av turen går rundt Nesøyas nordspiss, og for eksempel mellom Jernholmene tilbake til Bjørnsvika. Totalt er padleturen ca.12 kilometer lang, og tar omtrent 2,5-3,5 timer med effektiv padling for en liten gruppe med jevn fart.

Turen kan kortes ned og gjøres mindre utsatt for bølger på vindfulle dager ved å heller legge rundturen inn mellom Langåra og Brønnøya , eller bare rundt Nesøya gjennom Vendelsundet .