SignaTUR SAGA: Langrute mellom Lillehammer og Snøhetta - vinterrute

• Krevende skitur
  • 15 dager
  • Sesong: Mar - mai

Stadig flere ønsker å gå langt. Vekk fra hverdagens kjas og mas og ut i den frie natur. Skape sin egen SAGA.

233 kilometer over Ringebufjellet, gjennom Rondane og Dovrefjell. Alt langs Turistforeningens kvistede vintertraséer, med overnatting på betjente og ubetjente hytter. På turen beveger du deg på både historisk og sagnomsust grunn – fra birkebeinernes flukt med Håkon Håkonsson lengst sør til eventyrlige Snøhetta i nord.

Obs: På vinterstid vil antall timer du bruker på etappene variere etter vær- og føreforhold, og om det er ferdige spor.

Ringebufjellet

Dag 1: Nordseter (Lillehammer) – Pellestova, 7 km , ca 2 t

Denne etappen går langs en trasé som vanligvis har oppkjørte løyper. Fra parkerings- og bussholdeplassen på Nordseter (840 moh) tar du skiløypa mot Pellestova, ca. 7 km. I starten er det flere løypevalg. Du kan også velge en litt lengre rute via sørenden av Reinsvannet; derfra ta av og følg traséen på sørsiden av Reinsvatnet i vest/nordvestlig retning i retning Pellestova, ca.10 km.

Flere overnattingsalternativer: Pellestova, Illsetra Hotel, 500 meter lenger ned, eller Kvilebua som ligger ved Ukstjønnet ca. 8-900 m fra Pellestova.

Dag 2: PellestovaDjupslia, 25 km, ca 5-6 t

På denne etappen anbefales traséen langs Trolløypa som har oppkjørte spor store deler av vinteren.

Fra Pellestova går Trolløypa i nordlig retning. Etter ca 17 km, ved Nysætra, tar du av fra Trolløypetraséen og går i nordøstlig retning til hytta Djupslia (950 moh).

Dag 3: Djupslia Vetåbua, 15 km, ca 4-5 t

Fra Djupslia følges skiløypa vestover langs sommerveien. Like etter Grunna (ca 4 km), tar du av mot nord (her kommer du inn på Trolløypa igjen), og passerer på østsiden av Raudberget (1024 moh). Hold nordlig kurs over myrområdene på vestsiden av Goppollen. Ved Lassehaugen svinger løypa i nordvestlig retning de siste 1,5 km til Vetåbua (925 moh).

Dag 4: VetåbuaJammerdalsbu, 16 km, ca 4-5 t

Følg «Stauraløypa» i nordlig kurs 6 km til Saubua, videre holder du nordvestlig kurs og følger traséen, mellom fremre og Mitre Østerlihøgda (1192 moh), via Kluftbua, til Jammerdalsbu (1130 moh).

På denne etappen kan du også følge Trolløypa som går nede i skogbeltet og er mer beskyttet mot vær og vind. Ved Moen seter (vinterparkering) kan du ta av og følge traseen til sommerveien. Etter 3,5 km tar du av rett øst og slakt oppover, 1,5 km til Jammerdalsbu.

Dag 5: JammerdalsbuVeslefjellbua, 15 km, ca 4-5 t

Første del av dagens etappe går i vestlig kurs, slakt nedover, krysser sommerveien. Etter vel 2 km kommer du inn på Trolløya, og holder nordlig kurs, på østsiden av Oppbekkfjellet (1088 moh), og videre på østsiden av Store Skinnalia (1142 moh). Etter kryssing av elva Hirisjøåa følger du først vestlig kurs, videre nordvestlig kurs, i sør og vestkant av Stulsøgdin. Midt ute på Dørmyrin, gjør Trolløypa en knekk vestover. Følg løypen videre forbi Dørfallet, opp på Måsåtjønna og frem til Veslefjellbua.

Rondane

Dag 6: Veslefjellbua Eldåbu, 15 km, ca 5-6 t

På turen videre fra Veslefjellbua kommer du inn i Rondane. Dagens etappe starter med vestlig kurs. De første 2 km går det slakt nedover frem til Rondevegen og Øygardssætrin. Videre går kvistaløypa nordover mellom fjelltoppene Svarthammaren og Veslbøllia. Når løypen kommer opp til Uksbekkene følges nordøstlig kurs hvor du passerer i nordkanten av Tverrhøgda (1160 moh), videre i nordkant av Storfjellet (1076 moh), og runder på sør- og vestkanten av Svartkampen (1099 moh). Fra Svartkampen er det 3 km til løypekrysset hvor du tar av vestover og følger åsryggen den siste kilometeren til Elgdåbu (1005 moh).

Dag 7: EldåbuRondvassbu, 28 km, ca 5-6t

De første 20 km følger du Trolløypa til Mysuseterområdet.

Start med å gå tilbake til løypekrysset 1 km fra Eldåbu, der tar du av mot nord. Traséen holder høyden og gjør en svinge i en halvsirkel mot nord, før den kommer inn på vestlig kurs på sørsiden av Søre Eldåkampen (1224 moh). Etter noen km kommer du ned i skogsbeltet, og følger nordvestover til Furusjøen. Der tar du av mot nord langs elva Glitra, og videre langs Storhaugbekken. Nord av Ranglarhøe (1130 moh) kommer du inn på løypetraséen som går nordøstover inn dalen mot Rondvassbu. Traséen krysser elva Store Ula på nordsiden av Spranghaugen, og følger langs nordsiden av elva Store Ula til Rondvassbu (1173 moh).

Du kan også gå ukvistet rute fra Eldåbu, rett nordover, til Bjørnhollia, 16 km. Og neste etappe fra Bjørnhollia til Rondvassbu.

Dag 8: RondvassbuBjørnhollia: 13km, ca 4 t

Dagens etappe går i østlig retning gjennom Illmannsdalen. Den siste delen i stor grad nedover til Bjørnhollia (914 moh).

Dag 9: BjørnholliaØvre Dørålseter, 22 km, ca 6-7t

Fra Bjørnhollia går du nordover langs sommerveien i vel 2 km, så svinger du nordvestover gjennom Langglupdalen. Etter ca 13 km kommer du inn i Bergedalen, og følger kvistetraseen nordover og slakt nedover mot elva Døråe. Følg elva norøstover ca 2 km, ta av fra elva og gå bakken opp til Øvre Dørålseter (1070 moh).

Dag 10: Øvre Dørålseter Grimsdalshytta, 20 km, ca 6 t

Følg dalen nordøstover ca 3 km, ta av og rund på østsiden av Ellandskollen til nordlig kurs. Etter 3 nye km dreier du gradvis mot vest, inn Haverdalen. Ett par km opp i dalen krysser du elva Haverdalsåe, over helårsbru. Følg elvas nordside en halv km hvor kvistinga går bratt nord- og oppover i skogen. Fra skoggrensa går traséen i nordvestlig kurs i ca 2 km, så dreier den gradvis mot vest og passerer rett sør av Storkollen og videre til like før Vesletunga, herfra er det utforkjøring nordover og ned mot Grimsdalen. Nedenfor i skoggrensa, etter kryssing av Skridubekken, dreier du gradvis videre nedover mot nordvest. Kryss elva ved helårsbru, og gå den siste halve km oppover til Grimsdalshytta (1000 moh).

Alternativ trasé: Du kan velge å følge en slakere rute nordover fra Eldankollen og inn Grimsdalen.

Dovrefjell

Dag 11: Grimsdalshytta Hageseter/Hjerkinn Fjellstue, 12/17 km, ca 4t/5-6t

Start i nordlig kurs og følg dalen opp langs elva Tverråe. Etter 1,5 km går vinterruta bratt opp og i nordvestlig kurs, fra ca. 1200 moh flater det ut. Hold kursen på østsiden av Gråhøe (1488 moh) og vest av Steinbuhøe (1354 moh). Videre går ruta på vestsiden av elva Grautåe, passerer like øst av topp 1291, i nordlig kurs og nedover til Hageseter.

Fra Hageseter går vinterruta til Hjerkinn togstasjon. Derfra østover til Hjerkinn Fjellstue (960 moh).

Dag 12: Hageseter/Hjerkinn FjellstueKongsvold fjellstue, 20/15 km, ca 6/5t

Fra Hjerkinn fjellstue følges vinterruta på østsiden av Hjerkinnshøe (1293 moh) via Kvitdalen. Fra Gåvåliseter tar man av nord- og oppover ca 1 km, så går ruta sørvest- og nedover til Kongsvold fjellstue.

Fra Hjerkinn fjellstue kan man også gå direkte til Reinheim, ca. 20 km. Ta vinterruta rundt på vestsiden av Hjerkinnshøe, krysse veg og jernbane, til Grønnbakken parkering. Derfra i nordvestlig kurs (ikke kvistet) til man treffes vinterruta mot Reinheim.

Dag 13: Kongsvold fjellstue – Reinheim, 12 km, ca 4 t

Fra Kongsvold fjellstue krysser man elv og jernbane, og følger vinterruta vest- og oppover. Videre går ruta innover Stroplsjødalen, på nordsiden av elva, til Reinheim (1340 moh).

Dag 14: Opphold Reinheim - dagstur opp på Snøhetta (2286 moh). Ca 12 km, 5-6 t

Fra hytta følger du sommerstien sørvest og inn på ryggen som tar deg helt til stortoppen. Det vanligste er å kjøre samme veg ned igjen.