Albyskogen på Jeløy

Jeløy har en særegen natur med historisk preg. Alby gård er den eldste gården på Jeløy, med røtter tilbake til tidlig vikingtid. Hovedbygningen ble gitt sin nåværende form etter en brann i 1866. I 1983 ble Søndre Jeløy landskapsvernområde opprettet, med tanke på å bevare dette spesielle området.

Fra den avgiftsfrie P-plassen på Alby går vi vestover igjennom en grønn smijernsport. Vi er med en gang i Albyskogen, en gang i tiden beplantet med eksotiske treslag av skipsreder Biørn Biørnstad. På andre siden av porten følges veien til høyre. Etter noen hundre meter holder vi til venstre i et veikryss. Det lysner i skogen når vi om ikke lenge nærmer oss Bredebukt - og den sørvendte rullesteinstranda med kystfuruskog. Dette er en yndet besøkt badestrand.

I furuskogen finner vi lett veien (kyststien)østover. Det landfaste Albyskjæret, av naturen i sin tid formet i lavva, har vi på vår høyre side. Skjæret er en mye brukt til stangfiske.

Så passers den lille Roligbukt – før vi kommer til den større Albybukta. Fiskehytta passeres og vi går videre østover på Kyststien. Ved Fiskehytta er det sittebenker. I Albybukta passeres et toalettbygg (med spisst tak) på vår venstre side. Etter toalettbygget tar vi første mulige vei til venstre. (NB: Viktig). Denne veien fører oss opp mot utgangspunktet på Alby – og vi passerer på vei opp skipsrederens gamle potetkjeller.

Merk at det er egne ferdselsregler i Søndre Jeløy landskapsvernområde:

Forskrift om ferdselsregler for Søndre Jeløy ... - Lovdata

lovdata.no

https://lovdata.no › forskrift

Informa

Kjør til Moss og følg skilting gjennom byen mot Jeløy, og deretter mot Galleri F15. En smal allé fører inn til en romslig parkeringsplass ved gården. Stiene begynner her.