SignaTUR Trollheimen

Minst én gang i livet bør du unne deg en SignaTUR. SignaTUR er en samling av Norges ypperste langturer – nøye utvalgt, kvalitetssikret og varmt anbefalt av DNT. Rutene er skiltet og går langs Turistforeningens T- merkede stier.

SignaTUR Trollheimen

Denne ukesturen byr på det ene vakre postkortmotivet etter det andre. Du får oppleve Gjevilvassdalen, Innerdalen, Storlidalen, Jøldalen og Folldalen som er av mange fjellvandrere utpekt til noen av Norges vakreste seterdaler. I tillegg byr turen på spektakulære omgivelser og muligheter for å bestige både Snota, Innerdalstårent og Blåhø. Som om ikke dette er nok, så byr turen på overnattinger på turitforeningens kvarter på fjellgårder og eventyrhytter som alle ble bygd på 1800 tallet. Ikke rart at NRKs ”Ut i naturen” har laget en rekke TV-program fra denne frodige fjellheimen. Dette blir garantert en opplevelse for livet.

Turbeskrivelse

Dag 1 - Gjevilvasshytta - Jøldalshytta, 21 km
Vi anbefaler å dra inn til Gjevilvasshytta kvelden før og starte og gå neste morgen. Første etappe av turen starter på Gjevilvasshytta, og går til Jøldalshytta. Dette er en fin dagstur gjennom de østlige, slakere delene av Trollheimen, og spesielt Minnilldalen er et vakkert skue.

Se full beskrivelse av ruta mellom Gjevilvasshytta og Jøldalshytta her.

Dag 2 - Jøldalshytta - Trollheimshytta, 16, 18 eller 20 km
Til Trollheimshytta er det tre merka turalternativer:

1. Normalruta over Geithetta, 18 km
Den mest kjente veien er over fjelltoppen Geithetta, og byr på nydelig utsikt over Trollheimen. Se full beskrivelse av ruta mellom Jøldalshytta og Trollheimshytta via Geithetta her.

2. Ruta gjennom Svartådalen, 16 km
Turen gjennom Svartådalen velges av flest når det er dårlig sikt i høyden, men er nok også den varianten som er mest undervurdert. Turen går gjennom en svært frodig og vakker dal, langs elva Svartåa som byr på en rekke flotte badeplasser. Se full beskrivelse av ruta mellom Jøldalshytta og Trollheimshytta via Svartådalen her.

3. Trollhettas tre topper, 20 km
Turen over Trollhettas tre topper er lang og krevende med store høydeforskjeller, men du får godt betalt for innsatsen i form av spektakulære naturopplevelser. Med sitt karakteriske "hakk" kranser det mektige fjellmassivet Trollhetta den djupe botnen ned mot Svartådalen med det intenst blå, ofte delvis islagte tjernet Trollauget, 600 svimlende meter under de høyeste partiene. Botnen kalles Litlhelvete. Se full beskrivelse av ruta mellom Jøldalshytta og Trollheimshytta via Trollhetta her.

Forslag om ekstra dagsetappe - Topptur til Snota, 22 km

Det anbefales på det sterkeste å legge inn en ekstra overnatting på Trollheimshytta for å kunne bruke en ekstra dag på å bestige den mektige fjelltoppen Snota.

Se turforslag til Snota fra Trollheimshytta her.

Dag 3 - Trollheimshytta - Kårvatn, 23 km
Turen mot fjellgården Kårvatn, hvor TT har egen selvbetjent hytte, stiger først langsomt opp gjennom storfuruskogen innunder Snotamassivet og tar inn daldragene mellom Salen og Neådalssnota. Nauståbua ligger vel midtvegs på turen og er satt opp som rastehytte og for nødovernatting. Fra munninga av Naustådalen åpner utsikten seg utover Todalen med fjellgården Kårvatn.

Se full beskrivelse av ruta mellom Trollheimshytta og Kårvatn her.

Dag 4 - Kårvatn - Innerdalshytta, 13 km
Turen over til Innerdalen er bratt og kort. Utsikten fra Bjøråskaret mot Innerdalsfjella og Innerdalen djupt nede er noe av det vakreste du kan oppleve. I Innerdalen er det tre overnattingsmuligheter; Renndølsetra, betjent privat hytte, er seterkvarteret med tradisjonell seterdrift, mens på Innerdalshytta er det to alternativer. Ei betjent privat hytte og ei selvbetjent DNT-hytte som tilhører KNT.

Se full beskrivelse av ruta mellom Kårvatn og Innerdalshytta her.

Dag 5: Innerdalshytta - Bårdsgarden, 22/24 km
Fra Innerdalen tilbake til Bårdsgarden kan turen enten legges opp Innerdalen om Innerdalsporten, 22 km, eller om Langvatnet, 24 km. Om Innerdalsporten går stien mellom høye fjell i myr- og skogsterreng. På regnværdager kan myrene oppover Innerdalen føles tunge. Stien går videre om Tovatna og ned til Storlidalen. Hvis du velger stien om Langvatna, starter den bratt opp Renndalen og følger nordsida av Langvatnet. Denne ruta er tørrere enn turen om Innerdalsporten. De to stiene møtes ved Meskardet, godt over midtveis på rutene.

Se beskrivelsen av ruta mellom Innerdalshytta og Bårdsgarden via Langvatnet her.

Se beskrivelsen av ruta mellom Innerdalshytta og Bårdsgarden via Innerdalsporten.

Dag 6 - Bårdsgarden - Gjevilvasshytta, 19/28 km

Siste etappe går fra Bårdsgarden til Gjevilvasshytta via Vassendsetra. Ønsker man å forlenge turen med en dag, kan man legge inn en ekstra overnatting på Vassendsetra, og gå videre til Gjevilvasshytta dagen etter. Fra Bårdsgarden til Vassendsetra er det 6 km.

Se full beskrivelse av ruta mellom Bårdsgarden og Vassendsetra her.

Fra Vassendsetra til Gjevilvasshytta har man 2 alternativer:

1. Ruta via Riaren, 22 km
Høyfjellsturen opp mot Riaren og ned til den frodige Gjevilvassdalen, med mulighet for en avstikker via Indre Kamben. Se full beskrivelse av ruta mellom Vassendsetra og Gjevilvasshytta via Riaren her.

2. Ruta langs Gjevilvatnet, 13 km
En enklere tur er å gå ruta langs det det idylliske Gjevillvatnet. Se full beskrivelse av ruta mellom Vassendsetra og Gjevilvasshytta langs Gjevilvatnet her.

Bestill opphold på hyttene her!

Ved start fra Gjevilvasshytta er det bilvei helt frem til hytta. Fra Oppdal følger du riksvei 70, (Sunndalsvegen), vestover forbi Olbu, før du tar til høyre til Festavegen ved Joker Festa. Like forbi butikken tar du av slakt til høyre langs Osvegen, og følger denne helt inn til Gjevilvatnet, før den videre følges langs vannet inn til hytta. Du kan også komme deg dit med kombinasjon av tog til Oppdal og taxi til Gjevilvasshytta i sommersesongen.

Du kan også komme deg dit med kombinasjon av tog/buss til Oppdal og buss til Gjevilvasshytta. Les mer om kollektivt til fjells under lenker, eller se entur.no