Romsdalseggen

• Krevende fottur
  • Sesong: Jun - okt

Den flotte Romsdalseggen er en tur på 5-8 timer og går via det luftige Halsaskaret. Turen har noen luftige partier, som er utsatt og vanskelig i mye vær og vind. Turen er egnet for litt eldre barn med fjellerfaring. Grunnet smale partier i Halsaskaret og Mjølvaskaret og for å minimere toveistrafikk anbefales det sterkt å gå Romsdalseggen fra Venjesdalen og til Åndalsnes.

RUTEBESKRIVELSE
Turen over Romsdalseggen starter med busstransport med fra Åndalsnes stasjon. Hit kan du komme med Raumabanen, eller buss fra de omkringliggende byene.
Bussen bringer deg til turstart og herfra går du tilbake til Åndalsnes.

Stien er en DNT-sti som er tydelig skiltet, vardet og merket. Like etter skoggrensa legger terrenget seg, og stien går slakt innover Hesteheian. Her er siste mulighet for å fylle på vann, så husk dette før du forlater elva. Oppå flata deler stien seg, her kommer du til et skiltet stikryss. Ta av til venstre og følg tråkket langs en tydelig fjellrygg oppover til ryggen mellom Blånebba og Mjølvafjellet, kalt Steinfjellet. Det er en tung oppstigning, men du blir belønnet med en fantastisk utsikt når du kommer opp på toppen av ryggen.

Fra toppen av Steinfjellet (1178), ta av til høyre og følg ryggen som går over til en egg mot Mjølvafjellet. Stien mot Åndalsnes følger denne toppeggen videre hele veien. I starten må du holde til venstre på eggen, helt på kanten mot Romsdalen. Etter et lite stykke går eggen litt bratt ned og over Halsaskaret, før oppstigningen til Mjølvafjellet. Her er det et kort bratt parti som er sikret med kjettinger. På Mjølvafjellet legger terrenget seg, og stien følger et stykke til venstre for ryggen ut til Aakesvarden som står helt på kanten mot Romsdalen. Herfra er det en markert egg som leder ned mot Mjølvaskaret, med en luftig passasje over til Høgaksla. Fra Høgaksla går stien ned en rygg til høyre og så videre ned eggen til Nesaksla, der det er en steinhytte og toppstasjon for Romsdalsgondolen. Fra Nesaksla er det tydelig og godt merket sti ned.

I de bratteste partiene øverst slynger nå Romsdalstrappa seg ned, vi anbefaler en tur ut på Rampestreken som gir en luftig opplevelse med veldig flott utsikt. Etter Romsdalstrappa går stien ned skogen til Åndalsnes. Alternativt kan nedturen fra Nesaksla gjennomføres med Romsdalsgondolen.

NB! I hele området er det utvidet båndtvang i perioden 1. april til 1. oktober for å verne hekkende fugler, beitedyr og andre dyr som er ekstra sårbare i denne perioden. Langs Romsdalseggen kan du se Norsk Villsau og storfe. Det er viktig at du respekterer båndtvangen slik at disse dyrene ikke blir forstyrret.

Vi anbefaler alle å reise kollektivt til Romsdalseggen. Det går buss hele sesongen fra Åndalsnes stasjon.

Billett kan forhåndsbestilles på https://www.nor-way.no/ruter/romsdalseggenbussen