Tur til Bjørnåsen Lengde 3,3 km

• Sesong: Mar - nov

Dette er en turløype for de som ønsker å gi barna en botanisk opplevelse i skogen. Kryss til venstre over veien så finner du turstien som går slak nordovert og inn i skogen. Det er god og tydelig sti hele veien. Når stien deler seg tar du stien til høyre og følger dette til den skråner i en naturlig bue mot venstre. Stien går oppover mot vest og du kommer etter hvert til en lysning med en stor stein. Dette er Bjørnåsen på 138 m.o.h.. med flott utsikt over fjorden og du ser blant annet over til Vestfold, Gullholmen, Nes og mot Ramberg. Her finnes en rasteplas. Området er egnet til å utforskes. På turen tilbake følg stien nedover til du kommer til det samme stikrysset, gå nå til høyre og følg stien tilbake til parkeringen.

NB!! Det henstilles til turgåere om å ta med all søppel hjem. Må man et nødvendig ærend ute i skogen, må det graves et lite hull i bakken først. Når ærendet er gjort, kan man dekke over med f.eks. mose.

Kjør til Jeløya, mot Nes. I veikrysset Nes/Kippenes kjører du til høyre retning Kippenes. Følg veien til du kommer til Skallerød. På høyre side av veien etter Skallerød øvre, kan du parkere. Der er en stor åpen plass.