Fjordstien fra Larvik til Stavern

En variert og fin dagstur som går fra Indre havn i Larvik til Stavern, eller omvendt.

Turen er blåmerket og starter med å gå vestover langs bryggene, forbi kulturhuset Bølgen, gangsti forbi/under Hotell Farris Bad, over Batteristranda badeplass og videre på gang/sykkelsti langs RV 301 Stavernsveien til Tenvik. Her går turen videre på skogssti i variert terreng med frodig vegetasjon.

Like etter at stien går inn i skogen, er det et stidele hvor stien til venstre, Fiskerstien, går nærmere kysten, vestsiden av Larviksfjorden. Denne stien er også blåmerket og møter hovedstien igjen nærmere Rødberg boligområde. Herfra går turen 150 m innom boligområdet på Rødbergsvingen og videre forbi Jordebukta, over en liten bro og videre i lia mot neste bebyggelse, Holmejordet. Her følges vei og sti videre til Lillevik-stranda og snart er du ved tidligere Agnes fabrikker og Sjøparken. Et gammelt fabrikkområde med en spennende forvandling.

Videre passerer vi en båthavn og en aktivitetspark før vi kommer opp til RV 301 Stavernsveien. Kryss veien og følg gangstien noen hundre meter til du ser en fotballbane på venstre side. Gå i kanten av banen og følg stien helt i vannkanten fram til Risøyaveien. Etter ca 100 m gå til høyre inn mot båthavna og over brua. Følg deretter bryggene rundt til Hotell Wassilioff og inngangen til Leiren i Stavern. Nå er du framme i "smilehullet" Stavern.

Dette er en barmarks-tur som kan gås hele året så lenge det ikke er snø. Det må imidlertid utvises forsiktighet på glatte svaberg, klopper og trapper i perioder med frost.

Kart over området: Turkart Brunlanes i målestokk 1:25 000. Kartet er utgitt av Larvik og Omegns Turistforening.

Med bil: parkeringsmuligheter vest for Larvik jernbanestasjon og ved innkjøringen til Stavern sentrum.

Med tog: Fra Larvik stasjon, kryss jernbanesporet 200 m vestover ved jernbaneovergangen, her starter turen.

Med buss: Buss-stopp vis a vis Larvik jernbanestasjon og i Stavern vis a vis Circle K bensinstasjon