Fottur til Vesle Nup fra Haukeliseter fjellstue

• Sesong: Jun - okt

Vesle Nup (1510 m.o.h.) er kanskje den aller mest populære toppturen med Haukeliseter som utgangspunkt. Den karakteristiske, spisse toppen rager majestetisk over høyfjellsplatået helt sør på Hardangervidda.

Terrenget er lettgått med jevn stigning mot toppen (med unntak av den første, bratte bakken opp fra Haukeliseter). Turen passer godt for barn som er vant til å ferdes i fjellet.

Turen starter bratt opp bakken bak Haukeliseter fjellstue. Etter omtrent 600 meter er du på toppen og kan glede deg over at turens bratteste etappe er tilbakelagt. Herfra kan du se turens mål i nord. Følg merket sti mot Hellevassbu. Løypa går vest for Store Venaretjønn og Loftsdokktjønn, opp til skaret mellom Vesle Nup og topp 1469. Her tar du av til høyre og følger fjellryggen østover ca. 1 km til toppen.

Toppen er markert med en toppvarde og byr på langstrakt utsikt i alle himmelretninger.

Turen går tilbake samme vei.

E134 over Haukelifjell.

Parkering: på Haukeliseter fjellstue (gratis for overnattende gjester/ 100 kroner for øvrige). Alternativ parkering i veilommer langs veien.

Ladestasjon for el-biler tilgjengelig på Haukeliseter fjellstue.

Haukeliekspressen har daglige avganger fra Oslo, Bergen og Haugesund, med korresponderende bussruter til Kristiansand og Stavanger. Busstopp på Haukeliseter fjellstue.

Ta bussen til fjells og bli belønnet med Grønt kort.