Våler Varde Lengde 5,7 km

Varna Evangeliesenter er et utgangspunkt for en rundtur til Våler Varde.

Gå forbi låven og opp en liten bakke og ta av fra veien og gå nordover på en kjerrevei som følger skogkanten. Etter en eng, følg blåmerket sti opp til krysset ved Engsplass.Velg den blåmerkede kjerreveien rett vestover. Gården Kjuksrød kan sees i det fjerne til venstre.

Følg kjerreveien som dreier nordover samtidig som det går oppover. 1.Våler speidergruppes speiderhytte ligger på venstre side, Stien fortsetter videre fram på kjerreveien til krysset hvor blåmerket sti tar av til høyre i retning varden. Stien fortsetter under Tokkelinja.

Etter ytterligere noen hundre meter nåes dagens turmål ,Våler Varde, 117 moh. - Her er det plassert et utkikkstårn.

Tårnet ble satt opp i regi av Våler Lions. Herfra er det god utsikt i alle retninger over skoglandskapet. På godværsdager sees kjente landemerker som Gaustatoppen og Holmenkollbakken.
Ved varden finnes det rasteplass med grill.

Fra vardens høyeste punkt går det bratt utfor en skrent rett sydover. Følg stien som fortsetter nedover skrenten. Snart krysser stien under Tokkelinja igjen og følger blåmerket sti sydover. Stien er her lagt utenom den bløte Risheimmåsan. Stien følger åsryggen mot Lillevarden og videre etterhvert ned mot Engsplass. Vær oppmerksom på at skiløypa i dette området noen steder har en litt annen trasè enn stien som vi følger. Før Engsplass passeres noen gamle steingrunnmurer og gamle epletrær. Tilbake ved Engsplass, følges stien over enga til Varna.

NB!! Det henstilles til turgåere om å ta med all søppel hjem. Må man et nødvendig ærend ute i skogen, må det graves et lite hull i bakken først. Når ærendet er gjort, kan man dekke over med f.eks. mose.

Historikk:

Varna offentlige skole eller skolehjemmet på Våk som bygdefolk gjerne sa, holdt til her fra 1909 til 1992. Stedet ble opprettet som en følge av vergerådsloven av 1986 og skulle være en anstalt for gutter med tilpasningsvansker. Mang en trist skjebne har hatt sin barndom her og sett med nåtidens øyne var slike institusjoner helt forkastelige. Datidens viten mente nok noe annet.
Dette var en husmannsplass under gården Eng, men knapt en grunnmur er å finne nå.

Tokkelinja er en kraftlinje som ble etablert i 1962 og som går fra Tokke og til Sverige.

På Våler Varde ser en en liten granittsøyle med inskripsjonene DEG 1876. Det viser at varden ble benyttet som målepunkt i 1876 i forbindelse med oppmåling landet. DEG står for Den Europeiske Gradsmålingskommisjon. Kanskje spilte Våler varde en viktig rolle da det kun var 49 slike topper i Sør-Norge som ble benyttet på denne måte? Alle benyttede topper fikk en slik granittsøyle laget i Drammensgranitt.

Fra Mosseporten mot Våler følg fylkesvei 115 forbi Sparbutikken på Sperrebotn. Ta av første vei til venstre, mot Våk.Følg veien videre. Parkering ved Varna Evangeliesenter